Januar 14

• 31.01.2014

Indstil kandidater til Danmarks største litteraturpris

Der er nu mulighed for at indstille kandidater til ”H.C. Andersen Litteraturpris”, som gives til en forfatter der litterært kan knyttes til den berømte Odense- forfatter

• 30.01.2014

Jens Oddershede sagde farvel

En syddansk stormsoldat, en mand uden fikumdik, en usnobbet lytter og en arbejdsnarkoman. Jens Oddershede takkede i dag af efter 12 års virke som rektor for Syddansk Universitet

• 27.01.2014

Punkterede cellemembraner fører til forhøjet blodtryk

Forskere fra SDU har nu kortlagt, hvordan et muteret protein kan føre til huller i et protein i en celles membran. Hullerne forårsager forhøjet blodtryk, og opdagelsen kan nu føre til ny og bedre medicin mod forhøjet blodtryk.

• 27.01.2014

En spændende skolegård er ikke nok

Forsøg på syv skoler, hvor skolegården er indrettet mere indbydende til fysisk aktivitet, har vist, at elever i 5.-8. klasser er glade for sjovere lege- og sportsredskaber. De bliver bare ikke automatisk mere fysisk aktive.

• 24.01.2014

Medicin mod ADHD er ikke farlig for fostre

Ny SDU-forskning viser, at lægemidlet methylphenidat ikke som frygtet giver misdannelser på ufødte børn

• 24.01.2014

Ingeniørstuderende vandt iværksætterkonkurrence

Et hold på syv studerende vandt torsdag Venture Cup for deres opfindelse af en cykelspion. Med æren følger 50.000 kroner.

• 22.01.2014

Nyt overvågningssystem afslører truede dyr

Biologer kan nu få et meget mere præcist billede af truede flagermus, fugle og insekter. Et nyt optage-system afslører hidtil ukendte detaljer om flagermus

• 20.01.2014

Prinsesse Marie åbnede konference om børns sprog

Omkring 400 mennesker deltog i Syddansk Universitets årlige børnesprogskonference

• 20.01.2014

Cykelspion skal vinde iværksætterkonkurrence

En ny cykellygte med indbygget GPS kan være løsningen på de tusindvis af cykeltyverier, som sker hvert år. Opfindelsen er i finalen til iværksætterkonkurrencen Venture Cup 2014 på torsdag

• 15.01.2014

Bevaring af truede dyr er for tilfældig

Verdens zoologiske haver råder over enorme ressourcer til bevaring af truede dyrearter, men de udnyttes ikke optimalt. Indsatsen for truede dyrearter kan blive meget bedre. Det konkluderer forskere fra SDU efter at have analyseret forekomsterne af dyrearter i verdens zoologiske haver.

Odense Byråd ser på robotter

Det nye Odense Byråd var onsdag på besøg på RoboLab på Syddansk Universitet for at få et indblik i robotternes muligheder for at skabe vækst på Fyn. Flere innovative robotvirksomheder har rødder i RoboLab.

• 15.01.2014

Styrketræning forebygger diabetes hos kvinder

Ny forskning fra SDU og Harvard viser, at muskelstyrkeprægede aktiviteter kan hindre udvikling af type-2 diabetes

• 13.01.2014

Tidlig sprogindsats skal stille børn lige

Prinsesse Marie åbner konference, som sætter fokus på metoder, der kan hjælpe børn til at klare sig godt i skolen og videre i livet. Forældrenes uddannelsesmæssige og kulturelle baggrund betyder mere, end man skulle tro, så børn er ikke stillet lige, når de starter i skolen.

• 09.01.2014

Religionsundervisning skal bidrage til integration

Religionsforskere fra SDU er med i et EU-projekt, der skal udvikle digitalt lærebogsmateriale. Målet er at fremme interkulturel forståelse, kommunikation og tolerance gennem undervisning i gymnasiet

• 08.01.2014

Maven lyser grønt, hvis du har mavesår

Nu kan det snart blive muligt at diagnosticere mavesår uden at tage vævsprøver fra mavesækken. SDU-forskere har udviklet en ny og mindre belastende diagnosticeringsteknik. Tricket er at få de ansvarlige mavesårs-bakterier i mavesækken til at lyse grønt.

• 08.01.2014

Nyt center skal løfte viden om global handel

SDU’s campus i Sønderborg kommer til at huse nyt internationalt center, som skal løfte grænseregionens samlede viden om global handel

SDU klar til biologi-OL

30 danske gymnasielever dyster i semifinalen, som holdes på SDU mandag og tirsdag.

• 03.01.2014

Mobilscannere skal afsløre eksamenssnyd

En vibrerende summen fortæller, hvis en studerende har tændt sin mobil under eksamen. SDU oplever dog kun få snydesager

• 02.01.2014

Konference om krigsveteraner

Hvordan er de psykologiske efterreaktioner hos soldater, og hvordan forebygger og behandler vi bedst?