Styrketræning forebygger diabetes hos kvinder

Ny forskning fra SDU og Harvard viser, at muskelstyrkeprægede aktiviteter kan hindre udvikling af type-2 diabetes

Jævnlig deltagelse i styrketræning og andre former for muskelstyrkeaktiviteter forebygger udvikling af type 2-diabetes blandt kvinder.

Det viser nye forskning fra Syddansk Universitet og Harvard School of Public Health (Harvard University). Resultaterne er netop publiceret i det internationalt anerkendte tidsskrift PLOS Medicine.

Adjunkt Anders Grøntved er hovedforfatter på artiklen, og han peger på, at forskningen i forebyggelse af type 2-diabetes har været fokuseret på betydningen af konditionsprægede aktiviteter.

- Vores undersøgelse peger på, at i relation til diabetesforebyggelse kan de muskelstyrke-prægede aktiviteter være et godt og effektivt alternativ til de kvinder, der har svært ved at komme i gang med aerob fysisk aktivitet som f.eks. løb, siger Anders Grøntved.

Undersøgelsen bygger på en stor befolkningsundersøgelse af amerikanske sygeplejersker.

Anders Grøntved er knyttet til Center of Research in Childhood Health (RICH) og Exercise Epidemiology forskningsenheden på Institut for Idræt og  Biomekanik.

Læs artiklen i PLOS Medicine

Redaktionen afsluttet: 15.01.2014