Odense Byråd ser på robotter

Det nye Odense Byråd var onsdag på besøg på RoboLab på Syddansk Universitet for at få et indblik i robotternes muligheder for at skabe vækst på Fyn. Flere innovative robotvirksomheder har rødder i RoboLab.

Genoptræningsrobotter, robotter i byggeriet og selvkørende markrobotter. Robotterne i RoboLab på Syddansk Universitet var blevet pudset og poleret i anledning af fint besøg fra Odense Byråd. Cirka 20 byrådsmedlemmer var mødt frem for at høre forskerne fortælle om deres idéer og arbejde med at udvikle robotter.

Flere idéer har vokset sig store

På RoboLab udvikler forskerne fremtidens robotter, men samtidig er der flere eksempler på forskere, som ved siden af deres daglige arbejde har udviklet idéer, som har vokset sig så store og flyveklare, at forskerne er sprunget ud som iværksættere og skabere af videnstunge arbejdspladser og vækst til Fyn.

Innovative virksomheder som Universal Robots, Scape Technologies og Blue Ocean Robotics er alle succesfulde virksomheder, som har haft en relation til RoboLab. Og en anden virksomhed udspringer snart fra RoboLab. Nemlig virksomheden MIR, Mobile Industrial Robots.

- Universitetet giver os en unik mulighed for at udvikle et produkt. Her er alle kompetencer til stede. Er der et problem, kan vi hurtigt finde en professor, som kan løse problemet, siger projektleder Niels Jul Jacobsen fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Syddansk Universitet.

Springer ud som virksomhedsleder

Niels Jul Jacobsen springer snart ud som virksomhedsleder for virksomheden MIR, som skal sælge mobile robotter til hospitaler og virksomheder. Opfindelsen, som MIR skal sælge minder om et robotstyret rullebord. Bordet med underliggende hylder kan bære op til 100 kilo og kan transportere for eksempel blodprøver på hospitaler.

- Mens jeg har været ansat på universitetet har jeg arbejdet om natten og i weekenderne for at udvikle denne forretningsidé. Med den rette sammenhæng mellem pris og ydelse tror vi, at markedet er modent til flere mobile robotter, siger Niels Jul Jacobsen.

På billedet ser rådmand Steen Møller nærmere på én af RoboLabs robotter.

Læs mere om RoboLab

Redaktionen afsluttet: 15.01.2014