Indstil kandidater til Danmarks største litteraturpris

Der er nu mulighed for at indstille kandidater til ”H.C. Andersen Litteraturpris”, som gives til en forfatter der litterært kan knyttes til den berømte Odense- forfatter

I år får Salman Rushdie prisen, sidst var det Isabel Allende og også J.K. Rowling har været en af de udvalgte.
Hvert andet år uddeles Danmarks største litteraturpris ”H.C. Andersen Litteraturpris” til en forfatter, hvis forfatterskab kan knyttes til H.C. Andersens navn og livsværk for eksempel "gennem genremæssige ligheder eller fortællekunstneriske kvaliteter".

Prisen på en halv million danske kroner er internationalt anset og blev uddelt første gang i 2007. Dengang bestemte en priskomité modtageren. Med valget af Salman Rushdie som prisvinder var det stadig priskomiteen, der traf den endelige beslutning, men nu var komiteen for første gang assisteret af et rådgivende udvalg bestående af fem litterater fra Syddansk Universitet, der indstillede en prioriteret liste af kandidater til priskomiteen.

Flere ideer modtages

Nu har komiteen besluttet, at det fremover også skal være muligt for offentligheden at komme med forslag til, hvem der skal modtage den prestigefyldte pris. Forslagene vil blive behandlet af et rådgivende udvalg.
Professor Anne-Marie Mai fra Syddansk Universitet, der sidder i komiteen og skal holde pristalen for Salman Rushdie, fortæller, at komiteen gerne vil engagere offentligheden i arbejdet med prisuddelingen:
- H. C. Andersen er folkeeje verden over, og vi håber, at de mange, der er optaget af hans digtning, vil være med til at give os ideer til hvem, der er den rigtige modtager af den litteraturpris, som bærer hans navn.

Rushdie besøger SDU

H. C. Andersen Litteraturpris gives i år til Salman Rushdie med den begrundelse, at han er ”en uforlignelig fortæller, som med en blanding af verdensvendt realisme og eventyrlig fabuleren skildrer rejsens og kulturmødernes betydning for vores samtid og dermed beriger verdenslitteraturen.”

Prisen uddeles den 17. august, og dagen efter gæster Rushdie Syddansk Universitet, hvor han vil fortælle om sit forfatterskab og H.C. Andersens betydning for dette.
”H.C. Andersen Litteraturpris” består af en bronzeskulptur af Den Grimme Ælling – udført af billedhugger Stine Ring Hansen, Raadvad.
Desuden medfølger en check på kr. 500.000 og et diplom  - “The Beauty of the Swan”.
Der er mulighed for at indstille kandidater fra perioden 1. februar til 31. marts 2014.

Redaktionen afsluttet: 31.01.2014