Nyt center skal løfte viden om global handel

SDU’s campus i Sønderborg kommer til at huse nyt internationalt center, som skal løfte grænseregionens samlede viden om global handel

Handel fra virksomhed til virksomhed - business to business - er i fokus i det nyoprettede SDU-center Danfoss Center of Global Business, som åbner i slutningen af denne måned.

Centrets kerne bliver samarbejde mellem universitetet og både danske og internationale erhvervsvirksomheder i industrien.

- Vi skal have vores forskere ind i de forskellige virksomheder for at afprøve om de teorier, som de har opnået i deres uddannelse, virker i praksis. Den viden, som forskerne får ud af det, kommer både virksomhederne til gode, og vil medvirke til at styrke og udvikle blandt andet de erhvervsøkonomiske uddannelser på universitetet, siger Daniel Staugaard, der er fuldmægtig i det nyoprettede center.

Han fortæller, at der også er en række workshops i støbeskeen, hvor forskere inden for global handel bidrager med den nyeste viden til danske og internationale industrivirksomheder.

To gange fem millioner

SDU lægger fem millioner kroner i centret, og det gør Bitten og Mads Clausen Fonden også over de kommende fem år.

Og netop Danfoss er samarbejdspartner i et projekt, hvor en ph.d. studerende fra centret skal kigge nærmere på kundetilfredshed.

Centret, der er en del af Institut for Grænseregionsforskning, skal blive det naturlige mødested for erhvervslivet, forskere og studerende og virke som en dynamo for øget samarbejde. Og med centerleder professor Bodo Steiner i spidsen er det centrets ambition at etablere samarbejder i hele den syddanske region og med erhvervsaktører og virksomheder i Nordtyskland.

Minister deltager i indvielsen

De første streger til centret blev allerede tegnet for halvandet år siden, og nu er det altså klar til at blive indviet. Det sker officielt onsdag den 29. januar klokken 13.00. I indvielsen deltager blandt andre Handels- og Europaminister Nick Hækkerup og SDU’s rektor, Jens Oddershede.

Alle er velkomne til indvielsen.

Redaktionen afsluttet: 08.01.2014