November 14

• 28.11.2014

Forsker: Vi tillægger 1864 for stor betydning

Selvom 1864 var afgørende for dansk politik og opgøret med romantikken, er det misvisende at sige, at Danmark blev moderne på grund af krigen. På den måde tillægger vi krigen for meget betydning, mener forsker

• 27.11.2014

Prinsesse Marie og SDU i Saudi Arabien

SDU har som det første universitet i Danmark solgt uddannelser til et udenlandsk universitet. I dag har Prinsesse Marie og en delegation fra SDU besøgt et kvindeuniversitet i Riyadh, hvor 216 studerende undervises i bacheloruddannelser baseret på det danske universitets koncepter.

• 27.11.2014

Jagt på nye talenter i Brasilien

Syddansk Universitet rejser i denne uge til Brasilien for at markedsføre sig over for talentfulde unge brasilianere

• 25.11.2014

SDU-studerende byder op til dans på Fyn

På torsdag inviterer en gruppe studerende fra Syddansk Universitet til premiere på den danseforestillingen ”U-sagt”, der bagefter skal på turné til en række fynske gymnasier

• 24.11.2014

Ny indsigt i afføring kan føre til nedsat gyllehørm

Forskere fra SDU har som de første målt og sammenlignet, hvordan gylle fra henholdsvis grise og køer danner ammoniak, der bidrager til gyllens stank. Det viser sig, at afføring fra grise er hurtigst til at danne ammoniak. Forskerne vil nu forsøge at finde en billig og effektiv metode til at bremse processen.

• 24.11.2014

Debat om fremtidens hospitaler

Konference på SDU sætter fokus på de udfordringer, som fremtidens akuthospitaler rummer. Det er ligeledes emnet i en ny bog, der udkommer den 27. november.

• 20.11.2014

Hvordan opfatter den menneskelige hjerne grafik?

Grafikken betyder mere for os end vi tror, mener en gruppe forskere, der holder konference på SDU i disse dage

• 18.11.2014

Billeders betydning for krig og politik

Konference på SDU belyser, hvordan billeder påvirker den politiske virkelighed rundt omkring i verden

• 17.11.2014

Ny indsigt i gluten-intolerance

Op mod 5.000 danskere lider af gluten-intolerance og må indstille sig på et liv uden gluten fra f.eks. hvede, rug og byg. Der findes i dag ingen behandling - udover livslang diæt, men nye forskningsresultater åbner mulighed for at udvikle lægemidler mod lidelsen.

• 17.11.2014

Naturbevidste fodspor

Middelaldergrave, marsvin og spiselig tang er nogle af de inspirerende oplevelser, turister møder i Syddanmark. Nu perspektiverer en ny bog forholdet mellem natur og menneske i regionen.

• 14.11.2014

Forsker: Tendenser til oprustning i Rusland

Konflikten i Ukraine kan betyde, at Rusland vil bruge store økonomiske udgifter på militæroprustning, som de gjorde under den kolde krig, lyder det fra Østeuropa-ekspert Erik Kulavig

• 13.11.2014

Handicappede elite-sportsfolk samles på SDU

Handicapidrætten samarbejder med Syddansk Universitet. I weekenden er der seminar for de bedste

• 13.11.2014

Peter Lund Madsen live fra SDU

Mandag morgen deltager fire SDU-forskere i Hjernekassen på P1

• 12.11.2014

Svovlmangel forhindrede måske livets udbredelse

For 2,5 mia. år siden var der meget mindre svovl i verdenshavene end i dag, og da svovl er livsnødvendigt for næsten alle organismer, forhindrede svovlmanglen formentlig livet i at udbrede sig på Jorden.

• 12.11.2014

Studerende og virksomheder dater hinanden

SDU-studerende mødes i dag med store danske virksomheder som Novo Nordisk og Lego, når netværksarrangementet Company Dating løber af stablen i Odense

• 10.11.2014

Stor interesse for ny journalistuddannelse

Over 300 vil høre om SDU’s nye uddannelse som fagjournalist

• 05.11.2014

Unge fra udlandet prøver Odense af

SDU holder fredag sin første Study Try-Out i Odense

• 03.11.2014

Gravide i Odense skal testes for kviksølv-risiko

Forskere vil inspirere sundhedsmyndighederne til at undersøge gravide for kviksølv og til at ændre kostrådene for, hvilke fisk og hvor store mængder fisk kvinder bør spise under der graviditet.