Prinsesse Marie og SDU i Saudi Arabien

SDU har som det første universitet i Danmark solgt uddannelser til et udenlandsk universitet. I dag har Prinsesse Marie og en delegation fra SDU besøgt et kvindeuniversitet i Riyadh, hvor 216 studerende undervises i bacheloruddannelser baseret på det danske universitets koncepter.

H.K.H. Prinsesse Marie og en delegation fra Syddansk Universitet har i dag besøgt verdens største kvindeuniversitet Princess Nora bint Abdulrahman University (PNU), der ligger i den saudiarabiske hovedstad Riyadh.

Her undervises 216 studerende af medarbejdere fra SDU på to bacheloruddannelser inden for folkesundhedsvidenskab. Der er tale om en helt ny form for dansk systemeksport, hvor SDU har leveret to komplette uddannelser med både indhold og undervisere.
De første studerende på de to danske uddannelser blev optaget i februar 2013, og uddannelserne er på alle måder kommet godt fra start.

- Det er et unikt projekt, som vi følger med stor opmærksomhed.  PNU er i gang med en massiv udbygning for at opkvalificere den kvindelige del af befolkningen, og ved at implementere uddannelser af høj kvalitet bidrager vi helt konkret til den udvikling, siger rektor Henrik Dam.

Prinsesse Marie har siden 2009 samarbejdet med Syddansk Universitet for at være med til at styrke kendskabet til universitetets uddannelser, forskning og øvrige virke. Under besøget i dag holdt Prinsesse Marie tale og fremhævede bl.a.:
- Uddannelsessamarbejdet er udbytterigt for begge parter. Der udveksles viden, den kulturelle dialog styrkes, og der opstår nye muligheder for fælles forskningsprojekter.

Danske uddannelser skal sikre kvaliteten

PNU ligger i udkanten af millionbyen Riyadh og den nybyggede universitetsby med 52.000 kvindelige studerende har egen metro, egen moské og boliger til både studerende og ansatte.
Det saudiarabiske universitet, der sigter på at få 200.000 kvindelige studerende, har fra starten valgt at købe hele uddannelser i andre lande for at sikre en høj kvalitet. SDU er indtil videre det eneste danske universitet, der er blevet bedt om at indgå i et samarbejde om opbygningen af den ambitiøse satsning på kvinders uddannelser.

Institutleder Jesper Bo Nielsen har været primus motor i den aftale, som SDU og PNU indgik i 2012.
- Vi har konstant 8-10 SDU-ansatte i Riyadh, og de er typisk afsted i 5-10 uger ad gangen. Underviserne er glade for at komme derned og få nye input. Deres tilbagemeldinger er, at vi gør en forskel for de kvinder, der studerer på uddannelserne, siger han.

Forelæsning og rundvisning

Efter den officielle velkomst på Princess Nora bint Abdulrahman University i dag deltog Prinsessen i en forelæsning om sundhedsadfærd og hilste på både studerende og medarbejdere. Derefter fik Prinsessen og delegationen fra SDU fremvist campus, der ligger som en grøn oase på kanten til den arabiske ørken.

Under besøget blev også det fremtidige samarbejde mellem Syddansk Universitet og den saudiarabiske undervisningssektor diskuteret. Ud over undervisning af studerende står SDU i dag også for oplæring af undervisere, så universitetet i Riyadh med tiden kan overtage de to treårige bacheloruddannelser.

Se flere billeder fra besøget på kvindeuniversitetet i Riyadh

Redaktionen afsluttet: 27.11.2014