Billeders betydning for krig og politik

Konference på SDU belyser, hvordan billeder påvirker den politiske virkelighed rundt omkring i verden

Info

Konferencen er støttet af Det Frie Forskningsråd - Kultur og Kommunikation, Carlsbergfondet, Institut for Kulturvidenskaber og Women’s Information Network. 20. november-21. november i O100.

De fleste mennesker har set billedet af den grædende, vietnamesiske pige, der flygter fra et napalm-angreb. Eller billedet af den irakiske krigsfange med en sæk over hovedet i Abu Ghraib-fængslet.

Billeder, der senere har fået nærmest ikonisk status, fordi de efterfølgende fik politiske konsekvenser. Amerikanerne fik for alvor øjnene op for krigens gru i Vietnam, ligesom Abu Ghraib-billedet fik flere soldater til at stå frem med historier om tortur af krigsfanger.

En række danske og internationale forskere deltager i denne uge i konferencen ”Visualizing War - The Power of Emotions in Poltics” på Syddansk Universitet.

- Vi vil finde ud af, hvordan billeder bliver til en del af politik, og hvordan de indvirker på politiske handlinger og militære interventioner verden over, siger lektor Kathrin Maurer, der sammen med lektor Anders Engberg-Pedersen har tilrettelagt programmet.

Oppe i tiden

På konferencen samles forskning inden for statskundskab, politik og humaniora. Oplæggene spænder vidt lige fra kolonitidens krige over verdenskrigene og Afghanistan til den igangværende intervention mod Islamisk Stat (IS) i Mellemøsten.

- Humanister har en meget detaljeret tilgang til billedanalyse, men billederne rækker ud over det humanistiske felt. I den politiske forskning er det oppe i tiden at se på, hvordan de symbolske lag i billeder spiller ind, og hvilken betydning de skaber ude i verden, siger Anders Engberg-Pedersen og henviser til, at også levende billeder af krig, død og ødelæggelse er en del af den digitale tidsalder.

- Bare tænk på halshugningsvideoerne fra IS. De fik verden til at reagere. Og det endda selvom ingen officielle, vestlige medier har valgt at vise selve halshugningerne, siger Anders Engberg-Pedersen og Kathrin Maurer.

Redaktionen afsluttet: 18.11.2014