Derved kan vi sikre, at vi efterlever de mål og krav, der er beskrevet i SDU’s kvalitetspolitik, og at vi kan identificere, om der er behov for udvikling af arbejdet. Opfølgningen sker i form af en række aktiviteter, som deler sig i to kategorier:
- Løbende opfølgning på arbejdet med uddannelseskvalitet
- SDU´s Uddannelsesberetning
Alle aktører i kvalitetsorganisationen deltager i begge typer af aktiviteter.
Løbende opfølgning på arbejdet med uddannelseskvalitet
Der foregår løbende opfølgning på arbejdet med uddannelseskvalitet, når fx studienævn sætter fokus på konkrete områder i arbejdet med uddannelseskvalitet. For hver uddannelse er der udarbejdet en plan, der beskriver årets gang for arbejdet med uddannelseskvalitet. Derudover sættes i regi af fx Uddannelsesrådet løbende fokus på relevante områder.
Overordnet kan den løbende opfølgning på arbejdet med uddannelseskvalitet opdeles i tre grupper:
SDU's Uddannelsesberetning
Hver andet år udarbejdes SDU’s uddannelsesberetning. Uddannelsesberetningen er SDU’s primære værktøj til at følge op på arbejdet med uddannelseskvalitet på og omkring uddannelserne.
Alle ledelsesniveauer på SDU deltager i udarbejdelsen af uddannelsesberetningen, der gør status på arbejdet med uddannelseskvalitet de seneste to år og beskriver handlingsplan for de kommende to år.