Sådan bliver du ph.d.-studerende på SUND-SDU
-
Indledning
Der er tre kriterier, som skal være opfyldt, før en ph.d.-studerende kan gå i gang med sit projekt. Dem kan du læse om herunder.
-
1: Ansøgeren skal opfylde adgangskravene
De formelle adgangskrav er, at ansøger skal have en 5-årig kandidatuddannelse eller tilsvarende. Det står i ph.d.-bekendtgørelsen. Der findes forskellige suppleringsmuligheder, blandt andet for professionsbachelorer.
Herudover stiller Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet som adgangskrav, at ansøger har forskningserfaring, som for eksempel kan være dokumenteret via:
- Forfatterskab til en artikel
- Et publiceret abstrakt
- Præsentation fra en international konference
- Tidligere forskningsansættelse eller gennemgået prægraduat forskningsår
-
2: Ansøgeren skal have en godkendt projektbeskrivelse
Sammen med ansøgningen om optagelse på ph.d.-uddannelsen skal der indsendes en projektbeskrivelse.
Projektbeskrivelsen sendes i review hos et sagkyndigt udvalg nedsat af ph.d.-skolen. Udvalget består af to forskere med særlig indsigt i forskningsfeltet. Der er som regel en bedømmer fra SDU og en bedømmer uden SDU-tilknytning.
-
3: Ansøgeren skal have styr på finansieringen
Man kan godt søge om optagelse på ph.d.-uddannelsen, selv om finansieringen af projektet ikke er på plads endnu.
Projektet kan dog først igangsættes, når det er næsten fuldt finansieret, det vil sige, når der er penge til den ph.d.-studerendes løn i alle tre år, halvdelen af projektets driftsomkostninger og studieafgiften (62.500/år).
Der er mulighed for at søge 1 års fakultetsfinansieret ph.d.-stipendium inkl. studieafgift. Det forudsætter dog:
- At den ph.d.-studerende har fået tilbudt en studieplads på baggrund af et godkendt projekt
- At den øvrige finansiering er på plads
Optagelse på ph.d.-uddannelsen er ikke betinget af, at man har et fakultetsstipendium. Såfremt man har tre års løn sikret fra anden side - og i øvrigt opfylder adgangskravene - kan man optages.
Læs mere om faktultetsstipendier
-
Fakultetsstipendier
De generelle krav er en høj kvalitet, godkendelse fra ph.d.-skolen og 2/3 finansiering på plads.
Læs mere om fakultetsstipendierIRS skærpede krav: 1. forfatterskab(er) - accepteret eller trykt i peer-reviewed tidsskrift.
Læs: Notat vedrørende prioritering/fordeling af fakultetsfinansierede ph.d.-stipendier til IRSVær opmærksom på, at ansøgning skal finde sted inden, du er indskrevet på ph.d.-skolen. Der er ansøgningsfrist fire gange i året.
-
3 års ph.d. eller 4+4 ordning?
Det mest almindelige ph.d.-forløb er over tre år, men der er også mulighed for at tilrettelægge kombinationsforløb. Det kan blandt andet være i form af en ”4+4 ordning”. Dette har primært til formål at sikre udviklingsmuligheder for og fastholdelse af særlige forskningstalenter. Det kan for eksempel være studerende, som under deres prægraduate uddannelse har gennemført lovende forskning, og som det vil være en fordel at løfte over i et ph.d.-forløb med det samme, det vil sige uden at afvente færdiggørelse af kandidatuddannelsen.
Læs mere om de forskellige forløb
Henvend dig til ph.d.-skolen, hvis du ønsker en anden ordning
Ph.d.-studerende ved IRS
- For ansatte under IRS - herunder ph.d.-studerende
-
Mød andre ph.d.-studerende
Ph.d.-skolen har sin egen gruppe på Facebook. Den finder du under: Research Education in Health Sciences
Ph.d.-studerende på SUND SDU har deres egen gruppe på Facebook, hvor der er mulighed for at netværke og erfaringsudveksle med andre ph.d.-studerende. Gruppen finder du på Facebook - Sund PhD Club
Philoteket er et nyt område på biblioteket dedikeret til ph.d.-studerende. Læs mere om Philoteket
- Ph.d.-forsvar - Hvem gør hvad?
- Procedure for ph.d.-forløb ved Institut for Regional Sundhedsforskning (IRS), SUND SDU
- Region Syddanmarks ph.d.-pulje
-
SDU's bibliotek - for forskere
SDU's bibliotek har samlet en side med informationer særligt til forskere, hvor der blandt andet findes guides og vejledninger samt hjælp til informationssøgning og diverse relevante databaser.
-
Statistik - hjælp og vejledning for ph.d.-studerende
IRS har ikke længere et særskilt statistik-tilbud, men ph.d.-studerende tilbydes ti timers vejledning gennem IST.
Vedrørende kurser:
Du kan eventuelt finde tilbud under ph.d.-skolens kurser eller ved IST - du skal dog være opmærksom på, at disse kurser kan gælde som eksterne kurser, hvis de tilbydes under et andet institut.
Her finder du informationer om vejledning i statistik ved IST
Open Market kurser:
På siden phdcourses.dk, kan du eventuelt finde Open Market kurser i statistik
-
Sygdom
Er du ph.d.-studerende, så skal du både sygemelde dig til ph.d.-skolen og instituttet.
Sygemelding til instituttet sker til Fællessekretariatets HR-medarbejder
-
Ændringer i din studietid
Hvis du ønsker ændringer i din studietid, så skal du kontakte ph.d.-skolen. Det er kun ph.d.-skolen, der kan bevillige ændringer. Ændringer kan for eksempel være: Forlængelse, orlov, sygdom, op/ned i tid, deltid m.m.
-
Annuum - engangsbeløb ved fakultetsstipendiat
Hvad er annuum?
Sammen med fakultetsstipendiet følger et engangsbeløb (= annuum) på op til 10.000 kr.
Hvem bestyrer pengene?
Det gør din forskningsenhed (forskningsleder/hovedvejleder)
Hvad må jeg bruge pengene til?
Du kan efter aftale med forskningsleder/hovedvejleder bruge pengene enten til indkøb af IT-udstyr eller til en rejse i forbindelse med projektet.
Der kan kun kan dækkes et indkøb (udgifter til en rejse eller et IT-indkøb) – uanset om det drejer sig om 3.000 kr. eller 10.000 kr. Pengene skal være brugt inden ph.d.-periodens udløb. Det vil sige, at du ikke kan dele annuum op og anvende det løbende i ph.d. perioden.
- Køb af IT-udstyr
- IT-udstyr skal du købe gennem SDU’s IT-afdeling, og du skal være opmærksom på, at dette tilhører SDU (forskningsenheden) og skal tilbageleveres, hvis du rejser fra enheden.
- SDU’s IT afdeling har mail adressen: servicedesk@sdu.dk og de skal have oplyst annuum kontonr. 14.120 og navn på godkender (Cecilia Riisom Greve)
- Flybilletter
- Flybilletter skal bestilles gennem Egencia
- Faktura sendes til: SDU Institut for Regional Sundhedsforskning, J.B. Winsløws Vej 19, 5000 Odense C
- Ean.nr. 5798000423008
- Cvr.nr. 29283958
Har du spørgsmål til annuum?
Kontakt økonomimedarbejder Cecilia Greve på mail: cgreve@health.sdu.dk
- Køb af IT-udstyr
-
Lønberegning for en ph.d.-studerende
Lønberegning er et kompliceret område, idet den præcise sats afhænger af den enkelte studerendes uddannelse og anciennitet. Vi henviser oftest til AC’s overenskomst og ph.d.-protokolatet.
Lønudgiften er den fulde forventede udgift med pension, ATP mv. Husk at afsætte midler til feriepenge samt studieafgift.
Læs mere om finansiering på ph.d.-skolens hjemmeside
-
Print af ph.d.-afhandlinger
IRS, KI, SDU, Grafisk Center og Ph.d.-skolen giver ikke længere gratis eksemplarer af ph.d.-afhandlinger. Skal afhandlingen printes er det med egenbetaling.
-
Sund ph.d.-klub
Det kan være svært at få et studienetværk, når man er ph.d.-studerende, da vi oftest møder hinanden i forbindelse med ph.d.-kurser. På kurserne lærer vi mange interessante ting, men der er mange informationer, der ofte går fra mund til mund