Udforskning af vidners roller i kønsbaseret vold og chikane på arbejdspladsen

Kristian Stampe Nielsen

Projektbeskrivelse

Mål:

Projektet indeholder tre overordnede mål som her vil blive præsenteret i hver sin fase.

Formålet med fase 1 er at skabe et overblik over aktuel viden om vidneinterventioner rettet mod krænkende adfærd på arbejdspladsen, med særligt fokus på kønsbaseret vold og chikane (KVC) ved at udarbejde et scopingreview.

Fase 2 har til formål at undersøge vidners oplevelser af KVC, herunder at undersøge vidners konkrete adfærd i KVC situationer, og faktorer der påvirker denne. Sådanne faktorer kan være individuelle (såsom tilskuerens egne erkendelser, følelser og adfærd), ofres individuelle egenskaber (f.eks. køn, race, position, mestringsstil) samt faktorer, der vedrører organisationskulturen.

Formålet med fase 3 at analysere effekterne af interventionsredskabet "Grib Ind – overfor krænkende handlinger af seksuel karakter". Grib ind redskabet er et dialogbaseret, brugervenligt standardiseret interventionsværktøj, som organisationer selv kan anvende i arbejdet med at forebygge seksuel chikane. Interventionen anvender bl.a. korte cases/vignetter, der skildrer virkelige situationer, karakterer og dynamikker, som er lette at identificere sig med. Den forventede effekt af interventionen er at de deltagende medarbejdere og lederes 1) får en øget viden om seksuel chikane, 2) større bevidsthed om de negative konsekvenser af passiv eller medløbende vidneadfærd, 3) større fokus på mulige risikosituationer for kønsbaseret vold og chikane, samt 4) øget hyppighed af konstruktiv/prosocial vidneadfærd blandt deltagere. Effekten undersøges ved at sammenligne deltagernes holdninger og adfærd ifm. KVC samt forekomsten af KVC før og efter implementering af interventionen. Holdninger og vidneadfærd måles både kvalitativt og kvantitativt.

Baggrund:

Flere danske og internationale undersøgelser har vist, at seksuel chikane stadig er et problem på mange arbejdspladser. For nylig er begrebet seksuel chikane i flere internationale artikler blevet erstattet af et nyt, bredere begreb, kønsbaseret vold og chikane (KVC). Udtrykket har vundet frem da det fremhæver det faktum, at meget "seksuel chikane" ikke handler om sex eller seksuel tiltrækning, men om magt, diskrimination og kønsbaseret chikane.

Der er flere studier (blandt andet fra SDU) som peger på de udbredte negative individuelle og organisatoriske konsekvenser af KVC på arbejdspladsen, herunder dårligt mentalt helbred, øget risiko for depression, øget risiko for langvarigt sygefravær og højere medarbejderomsætning og lav moral i organisationer. Samme negative effekter er fundet hos vidne til, dog er de her mindre alvorlige. Flere undersøgelser viser, at unge kvinder, kvinder fra etniske minoriteter, migrantarbejdere og LBTQ+-personer er mere udsatte for KVC på arbejdspladsen, og det er derfor vigtigt at have blik for hvordan intersektionalitet spiller ind på fænomenet.

Forskning om mobning på arbejdspladsen har vist, at vidner til mobning spiller en vigtig rolle i, hvordan sådanne situationer udvikler sig og håndteres men der mangler viden på når det kommer til at forstå deres roller og perspektiver i forhold til KVC. Interventioner rettet mod at reducere mobning på arbejdspladsen har vist, at mobilisering og involvering af vidner kan være med til at ændre en problematisk kultur, og det er derfor vigtigt at det undersøges at denne viden udbredes til og afprøves inden for KVC.

Metoder:

Fase 1: Udarbejdelse af et scopingreview, som omfatter både kvalitativ og kvantitativ peer-reviewed empirisk forskning om vidneinterventioner mod krænkende adfærd på arbejdspladsen, med særligt fokus på KVC.

Fase 2: En eksplorativ interviewundersøgelse af hvordan vidner til KVC oplevelser dette. Gennem semistrukturerede interviews vil vidner til KVC oplevelser og deres roller i KVC-situationer blive undersøgt og analyseret. Dette gøres ved at bruge en fænomenologisk tilgang med åbne spørgsmål baseret på scopingreviewet og teorier om vidneadfærd. Interviewene vil blive transskriberet og analyseret ved at anvende den udvidede attribution-emotion model for stigmatisering i kombination med Approach-Avoidance teori og forskning i mestringsadfærd.

Fase 3: Et mixed-method studie af effekterne af "Grib ind – overfor krænkende handlinger af seksuel karakter" interventionen. Dette udføres i samarbejde med det nordiske SUSH-projekt. Effekterne måles både kvalitativt og kvantitativt gennem undersøgelser og gruppeinterviews. Interviewene bruges også til at undersøge implementeringsprocessen af interventionen samt mulige stimulerende og obstruerende faktorer ved brug af denne type intervention.

Fokus:

Hovedfokus for dette projekt er på hvordan viden om vidners adfærd i forbindelse med kønsbaseret vold og chikane på arbejdspladsen kan bruges til at udvikle effektive og virksomme interventioner.

Perspektiv:

Dette projekt undersøger vidners oplevelse af kønsbaseret vold og chikane og hvordan denne viden kan bruges til at udvikle og implementerer vellykkede vidneinterventioner. I projektet testes der også et allerede eksisterende interventionsredskab der har til formål at øge bevidstheden om kønsbaseret vold og chikane på arbejdspladsen, dets skadelige virkninger på medarbejderens mentale sundhed og øge chancen for at vidner intervenerer på vegne af offeret i stedet for at være passive observatører. Derudover undersøger projektet, hvilke faktorer der kan henholdsvis facilitere eller hindre succesfulde vidneinterventioner.

Hovedvejleder

Eva Gemzøe Mikkelsen

Bi-vejledere

Maj Hansen