Udlandsophold

Birta har skiftet studiebyen Kolding ud med Toronto i dette semester

De seneste to år har Birta Maria Bjarnadóttir studeret i Kolding, men i dette semester har hun byttet Syddansk Universitet ud med Centennial College i Toronto i Canada, hvor hun læser seks fag inden for Business Administration Human Resource Management.

Af Tina Højrup Kjær, , 06-10-2022

I slutningen af august rejste Birta Maria Bjarnadóttir til Toronto i Canada for at studere et semester i udlandet som en del af sin uddannelse til HA i Digitalisering og Forretningsudvikling på Syddansk Universitet i Kolding. Hun oplever en noget anderledes måde at gå i skole på i Canada.

- I Danmark er vi vant til at have et semester med en afsluttende eksamen til sidst. Og der er ikke mødepligt, så i princippet kan man bare sidde derhjemme og læse og så dukke op til eksamen og bestå den. Men her er der quiz hver uge i hvert fag, og der er sådan en midterm-test, man skal tage, når man er halvvejs igennem semestret, så man er tvunget til at følge med undervejs. Der er også mødepligt i de fleste fag. Det er en del af karakteren. Så hvis du har klaret dig godt igennem semestret, men du dumper eksamen, så har du stadig mulighed for at bestå faget. Så der er ikke det samme pres til eksamen. Hvis du bare følger med og får lavet dine ting undervejs, så har du en god chance for at bestå, fortæller Birta Maria Bjarnadóttir.

Overvejelser om udlandsophold

Den unge studerende er allerede faldet godt til i Toronto, hvor hun bor i en airbnb-lejlighed i de fire måneder, hun skal være i Canada.

- Jeg har altid bare tænkt, at jeg skulle på sådan et udvekslingsophold, og det har jeg så muligheden for på den HA, jeg tager på SDU i Kolding. Jeg ville ikke så gerne være i Europa. Det var lidt for tæt på. Man er jo tit i Europa på sommerferie og så videre. Og så prøvede jeg bare at søge ind i Canada. Jeg har altid gerne villet til Canada. Godt nok kun i et par uger, men nu bliver det fire måneder i stedet for, smiler Birta Maria Bjarnadóttir.

Hun er ikke begyndt at savne sine veninder og familie endnu. Det har hun ikke rigtig haft tid til, og som hun siger, så kommer det måske nok, men hun er jo kun væk i fire måneder, og hun ved, hun kommer hjem igen til jul. Lige nu vil hun bare nyde opholdet.

Nye oplevelser gør godt

I sin fritid tager hun rundt og ser på Toronto, er nede i byen, drikker lidt kaffe med nogen fra studiet, laver lektier, og i weekenden har hun lejet en bil og kørt ud i naturen.

- Jeg kan helt klart anbefale andre at tage på udveksling. Det er en helt fantastisk oplevelse, at man møder så mange nye mennesker, og at man prøver noget nyt. Jeg var ved at være lidt skoletræt efter 4. semester, og så bare det med at komme lidt væk, ikke være i vante rammer og opleve noget helt andet. Det kan jeg klart anbefale. Man bliver også lidt mere selvstændig af det. Jeg er jo godt nok flyttet hjemmefra og bor i en lejlighed i Århus, men det er bare lige på et lidt andet plan, det her.

En tryg oplevelse

Der er flere ting, der har skullet falde plads for den rejselystne studerende, inden hun kunne tage af sted. Hun skulle bl.a. vælge fag i Toronto og have dem godkendt af Syddansk Universitet. Hun skulle også have et visa, og hun skulle finde et sted at bo. Fra skolen i Canada blev der taget rigtig godt hånd om de kommende 25 exchange-studerende fra alle dele af verden.

- Jeg fik rigtig mange e-mails fra skolen, inden vi skulle mødes her i Canada, med en masse information om, hvad jeg skulle være opmærksom på, inden jeg kom, og hvad jeg skulle have styr på. Altså sådan en masse praktiske informationer, så det var rigtig dejligt, og det gav en tryghed.

Skolen har også sørget for, at de 25 exchange-studerende har mødt hinanden, spist frokost sammen og haft mulighed for at snakke på kryds og tværs og danne en gruppe i WhatsApp, så de kan kommunikere og lave aftaler den vej igennem. Det er nemlig ikke altid, de lige mødes på gangene, da Centennial College er et af de største campusser i Toronto.

- Det er meget stort. Jeg har stadig ikke fundet ud af, hvor alt er. Men heldigvis har jeg oftest undervisning i de samme lokaler i de enkelte fag. Nogle gange, når jeg har fritimer, så går jeg lidt rundt, men man kan altså godt fare lidt vild, griner Birta Maria Bjarnadóttir.

Redaktionen afsluttet: 06.10.2022