SDUUP | NYHEDSBREV AUGUST 2023

Nyhedsbrev August 2023: Nyt semester – nye muligheder!

Ferien er ved at være forbi og snart starter et nyt semester. Måske tænkte du lige inden ferien, at der var nogle ting i din undervisning, som du gerne ville lave om på? Måske har du en idé om, at I på din uddannelse denne gang skal gøre noget anderledes for de nye studerende? Eller måske er du helt ny som underviser, og har virkelig brug for nogle gode råd til at komme i gang på?

Uanset hvem du er, eller hvilke undervisningsmæssige udfordringer du står med, så kan du få hjælp fra SDU Universitetspædagogik – blot skriv til sduup@sdu.dk.

Til den individuelle underviser udbyder vi bl.a. en lang række kurser om universitets- og e-læringspædagogik. Nogle kurser kræver fysisk tilstedeværelse, andre er online, - nogle varer tre timer, andre strækker over flere dage, men de henvender sig alle til undervisere, der gerne vil udvide deres pædagogiske værktøjskasse.

Til grupper af undervisere, hvad enten det er alle undervisere på en uddannelse, eller blot en flok interesserede kolleger, har vi også mange tilbud. Bestil fx en workshop eller et oplæg på et medarbejderseminar om bl.a.:

• Førsteårspædagogik: hvordan skaber vi et godt studiemiljø?
  • Forsknings- og undervisningsintegration: hvordan kan vi leve op til SDUs strategi om at ”stimulere den allerede nære kontakt mellem forskere og studerende”?AI i undervisningen: hvordan kan og bør AI spille en rolle i vores undervisning?

Men måske er kurser og workshops ikke rigtig noget for jer? I så fald er vi også gerne behjælpelige med at arrangere noget kollegavejledning hos jer. sduup@sdu.dk, hvis I gerne vil høre mere om, hvordan I kan arrangere en proces, hvor I i kollegagruppen kan lære af hinanden og hinandens undervisningspraksis.

Vitaminer på daglig basis?

Indimellem kurser, workshops eller kollegavejledning kan man også få brug for inspiration – det kan være til mundtlige gruppeeksamener, videooptagelser af Power Point, det multikulturelle gruppearbejde, og meget mere. SDUUP tilbyder også en række muligheder for at få just-in-time inspiration, der er tilgængelig for alle og til hver en tid – den daglige universitetspædagogiske vitaminpille:

• SDU Blog: Reflections on Teaching & Learning. Her kan du finde korte tekster om spændende emner, skrevet af medarbejdere og studerende ved SDU. Du kan fx læse om udfordringerne i det multikulturelle gruppearbejde. Bloggen er under opbygning, så kontakte os gerne, hvis du vil bidrage.
  • SDUUP Læringsressourcer. Dette er vores ressourceside, hvor vi samler informationer og vejledninger om universitetspædagogiske emner, vores kurser og andre begivenheder. Her kan du fx finde en guide til, hvordan du optager din PowerPoint-præsentation og deler den med studerende.
  • Teaching for Active Learning (TAL) konferencen. Hvert år afholdes konferencen, som er for undervisere om undervisning. Der udgives efter konferencen en konferencepublikation, hvor mange af undervisningseksemplerne er beskrevet, ligesom du også kan finde optagelser af konferencernes keynotes på TAL-konferencens website. Konferencerne handler altid om aktiverende undervisning, men har hvert år et særligt fokus – fx prøveformer, employability, læringsrum, online læring, 21st century skills. I år er det særlige fokus gruppearbejde – og du kan stadig nå at tilmelde dig!
  • Nyhedsbreve. Næsten alle SDUUPs nyhedsbreve er bygget op over formen: introduktion til et universitetspædagogisk emne efterfulgt af flere eksempler på, hvordan det er anvendt i praksis. Derfor er der også inspiration at hente i kataloget over tidligere nyhedsbreve. Læs fx om mundtlige gruppeeksamener og få ideer til, hvordan du selv kan anvende det ved at læse eksempler fra cand. negot.- og statskundskabsuddannelserne.

Med andre ord: hjælpen er altid nær, hvis du eller I har brug for inspiration til eller sparring på undervisningspraksis. Gør brug af de ovenstående tilbud, eller kontakt os – så finder vi sikkert et emne, en form og et tidspunkt, der passer dig og din situation.

Velkommen tilbage fra ferie!

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev:
Rie Troelsen

riet@sdu.dk

Nyudgivet bog: Universitetspædagogik i oversigt – begreber og metoder (fås også som e-bog).
Bog Universitetspædagogik i oversigt

Bogen indfører kort i de mest centrale, aktuelle metoder og begreber inden for universitetsundervisning – hvad begreberne betyder, og hvad de bruges til i praksis. En engelsk udgave af bogen udgives i november 2023.