Enhancing Silence: inkluderende social innovation med og for døve gennem bærbare sensoriske genstande

Projektets formål

Danmark leverer i øjeblikket halvdelen af verdens høreapparater; og der pågår en del forskning med henblik på at forbedre høreapparaternes kvalitet. En sådan forskning er vigtig, men den fokuserer på personens svækkelse frem for at give en sammenhæng for rige og meningsfulde erfaringer med brug.

 

Dette projekt foreslår en anden tilgang. Ved hjælp af co-design og social innovation vil vi arbejde med døve personer for at udvikle bærbare sensoriske artefakter til deres personlige brug, og som sætter udviklingsprocessen i retning af social indvirkning og værdiskabelse.

 

Denne fremgangsmåde bygger på en pilotundersøgelse i Italien, der har opstillet seks grundlæggende behov for døve, der ikke i øjeblikket er inddraget i udviklingen af hjælpemidler til døvepersoner: Synlighed, Sikkerhed, Nysgerrighed, Æstetik, Social Bæredygtighed og Personalisering.

 

Projektet vil undersøge behovene hos døve i Danmark, udvikle æstetisk sofistikerede sensoriske artefakter, der svarer til behov, der ikke er til stede i dag; og udforske forretnings- og samfundsinnovationspotentialet af artefakter og co-design-processen.

 

Projektets outcome

Målet med Enhancing Silence er at designe, afprøve og implementere en række æstetisk sofistikerede sensoriske artefakter og udforske forretningsmuligheder for disse genstande med døve mennesker for at finde ud af, hvordan og hvor nuværende innovationsprocesser skal ændres så de i højere grad forbedre støtter integrationen af døve. Mere specifikt stræber vi efter at forstå, hvordan døvfolk kan inddrages i udviklingen af produkter, der er beregnet til deres brug - ikke som øjeblikkelige deltagere, men som nøgleaktører i innovationsprocessen.


Kontakt

Arbejdspakkeleder: Danielle Wilde, lektor, Institut for Design og Kommunikation

Partnere

Steffen Korsgaard, lektor, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse
Bech Thøisen and Marcus Ronalds, Pakhuset (SDU MakerSpace)