Navnenyt

Klinisk Institut udnævner ny professor med speciale i digitale løsninger til beslutningsprocesser

Pernille Just Vinholt er blevet udnævnt til professor ved Klinisk Institut, Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital. Professoratet er i klinisk biokemi med fokus på beslutningsstøtte og kunstig intelligens.

Af Tomas Homburg, , 17-05-2024

I sin nye rolle vil Pernille Just Vinholt fokusere på at udnytte digitale teknologiers potentiale for at forbedre medicinske beslutningsprocesser.
Hun påpeger at datamængden i sundhedsvæsenet er stadigt stigende, og det kræver innovation af nye digitale løsninger til at behandle den store mængde af information og derved sikre rettidig og korrekt behandling af patienterne.

Pernille Just Vinholt lægger både vægt på udvikling af nye digitale løsninger og forbedring af deres anvendelighed ved at tage højde for brugerens perspektiv og løsningernes indvirkning på den kliniske praksis. Hendes tilgang er særligt relevant i klinisk biokemi, da specialet spiller en central rolle i diagnosticeringen og dermed påvirker de fleste patientforløb.

Pernille Just Vinholt er bosat med sin familie i Odense, men født og opvokset i Vejen, Danmark. Hun har taget lægeuddannelsen ved Syddansk Universitet og blev speciallæge i klinisk biokemi i 2017. Hun har bred erfaring som speciallæge og i klinisk forskning, samt en særlig interesse i innovation. Hun har desuden taget en master i Projekt og Innovationsledelse, hvilket skal bringes i spil i forhold til professoratet.

Mød forskeren

Redaktionen afsluttet: 17.05.2024