Skip to main content
DA / EN

Stor pris til ingeniørstuderende

Selvom diplomingeniørerne Jesper Holm Bjernemose og Anders Skytte Hansen er ved at lægge sidste hånd på deres kandidatspeciale ved civilingeniøruddannelsen i konstruktionsteknik på SDU, var det et par glade og stolte modtagere der havde valgt at tage en dag ud af kalenderen for at blive hædret med den præstigefyldte M-pris (Maskiningeniørernes Initiativfonds pris) ved et arrangement i Ingeniørhuset i København.

Af René Ask Rasmussen,  rear@iti.sdu.dk  

Stor pris til ingeniørstuderende

Selvom diplomingeniørerne Jesper Holm Bjernemose og Anders Skytte Hansen er ved at lægge sidste hånd på deres kandidatspeciale ved civilingeniøruddannelsen i konstruktionsteknik på SDU, var det et par glade og stolte modtagere der havde valgt at tage en dag ud af kalenderen for at blive hædret med den præstigefyldte M-pris (Maskiningeniørernes Initiativfonds pris) ved et arrangement i Ingeniørhuset i København. Prisen blev givet for deres afgangsprojekt afleveret i 2016 og blev lavet i samarbejde med MAN Diesel & Turbo. Lektor Søren Skrøder var vejleder på projektet.

Vi bringer hér et kort interview med
Jesper Holm Bjernemose og Anders Skytte Hansen, hvor de forklarer hvad deres projekt gik ud på.

Afgangsprojekt ændrede procedurer hos MAN Diesel & Turbo 

Hvad gik jeres projekt ud på?

Vores projekt gik ud på at udvikle en ny målemetode til at bestemme en position af en mekanisk komponent, kaldet et 'cut-off shaft', i en brændstofventil til store 2-takts marinemotorer. Komponentens position bestemmer i store træk hvornår og hvor meget brændstof der tilføres til forbrændingskammeret.

Produktet af projektet var en fuldt funktionel og testet prototype. Senere hen er prototypen blev videreudviklet, og anvendes nu på alle størrelser brændselsventiler når MAN Diesel & Turbo foretager forsøgskørsler med motorer.

Hvordan fik I ideen?
Igennem ingeniørpraktik så vi, at MAN Diesel & Turbo havde et problem med den eksisterende målemetode, hvor holdbarheden og præcision på måleudstyret var af lavere kvalitet.

Hvorfor er det relevant?
Projektet var relevant fordi man med præcist kendskab til brændstofventilens funktion kunne forbedre motorernes ydeevne og holdbarheden på brændstofventilen. Hvilket kan give store økonomiske besparelser.

Hvad kan I bruge M-prisen til?
Anerkendelse af vores arbejde.

Hvad laver I lige nu?

Vi læser pt. på CK uddannelsen [
civilingeniør i konstruktionsteknik] på SDU. Vi skriver speciale, og er igen havnet hos MAN Diesel & Turbo, hvor vi forsat arbejder med store 2-takts marinemotorer. Denne gang arbejder vi med stempelringsdynamik, både eksperimentelt og analytisk. Vi er færdige midt i januar 2018.

Hvad håber I på at opnå med projektet?
Vi har ikke personlige mål for projektet. Projektet gik ud på at udvikle en ny og bedre måleteknik, og det mener vi, at vi har formået at gøre. Vores ønske var blot at projektet blev anvendt, og eftersom at MAN Diesel & Turbo har valgt at implementere løsningen og benytter den til hver test, må dette siges at være opfyldt.

Læs mere om prisoverrækkelsen 





Redaktionen afsluttet: 18.12.2017