Skip to main content
DA / EN

Generelle kvalifikationskrav og forventninger

Kvalifikationskrav:

Ph.d.-niveau.

Stillingsindhold:

Forskning og forskningsbaseret undervisning.

Ansættelsesperiode:

Max 8 år, ansættelser af op til 4 års varighed – 5 år på det kliniske område.

Mulighed for deltidsansættelse.

 

Bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter

Læs den gældende bekendtgørelse her:

BEK nr 1443 af 11/12/2019 - Bekendtgørelse om stillingsstruktur for videnskabeligt personale ved universiteter

 

Forventninger til adjunkt

Forskning

  • Udvikle egen forskningsprofil (metodologisk, fagområde, tema, etc.) i overensstemmelse medafdelingens/enhedens strategi
  • Analytiske evner inden for specifikke forskningsområder med potentiale til at forme forskningsdagsordenen i videnskabelige miljøer
  • Videnskabelige artikler og bogkapitler udgives i registrerede serier og udgivere efter Bibliometric Research Indicator (BFI) lister, fortrinsvis som førsteforfatter i serier og forlag på niveau 2 eller 3
  • Deltagelse i nationale og internationale netværk, forskningsforeninger og videnskabelige debatter medpotentiale til at blive anerkendt inden for forskningsfeltet
  • Erfaringer med ledelse af forskningsprojekter samt co-vejledning af ph.d.-studier
  • Erfaring med ekstern finansiering (f.eks. som medansøger), og udvisning af potentiale for succesfuld fundraising af mindre projekter. Hoved- eller medansøger på minimum én bevillingsansøgning om året

Undervisning

  • Pædagogisk uddannelse: Gennemføre et pædagogikum med dokumentation for egenundervisningsudvikling
  • Erfaringer med undervisning på forskellige niveauer dokumenteret ved positive studenterevalueringer
  • Erfaringer med vejledning og eksamen af bachelor- og kandidatstuderende
  • Erfaring med uddannelsesledelse og/eller kursusudvikling og koordinering
  • Levere arbejdstimer relateret til undervisning efter aftale
  • Opdateret undervisningsportfolio

Service til samfundet

  • Formidle forskningsbaseret viden med relevans for specifikke områder
  • Evne til at innovere forskningsformidling og opsøgende aktiviteter
  • Har en synlig rolle i relevante videnskabelige samfund nationalt og internationalt

Administration

  • Deltage i relevante udvalg i enheden og på instituttet/fakultetet
  • Generelle administrative opgaver på afdelingsniveau (f.eks. registrering, budgettering, økonomistyring)

Personlig kapacitet

  • Engagement i instituttets/enhedens sociale og professionelle liv med deltagelse i møder, seminarer og ph.d.-forsvar
  • At pleje gode arbejdsrelationer med kollegaer
  • Motivation for og evne til at tage del i udviklingen både videnskabeligt, pædagogisk og i afdelingen
  • Eksponent for en videnskabelig standard og videndeling på instituttet
  • Engageret i karriereudvikling og i at skabe muligheder for yngre forskere i projekter og andre initiative

Sidst opdateret: 19.04.2023