SDU-projekt i Sierra Leone sikrer rent vand og styrker undervisningen på TEK

To SDU-ingeniører lander i dag i det vestafrikanske land Sierra Leone, hvor de skal være med til at sikre rent drikkevand i et projekt med Ingeniører Uden Grænser. Samtidigt henter de to lektorer erfaringer til brug i et stort dansk droneprojekt og undervisningen på TEK i Odense.

Af Jakob Haugaard Christiansen Journalist, TEK Kommunikation, SDU., , 25-08-2021

Efter knap to års venten på grund af Covid-19 kan SDU-ingeniøren Kjeld Jensen i dag omsider sætte støvlerne på jorden i det vestafrikanske land Sierra Leone.

Dermed kan Jensen, cand.scient og lektor på SDU’s dronecenter, genstarte aktiviteterne i et projekt med Ingeniører Uden Grænser (IUG), hvor målet er at sikre adgangen til rent vand i det fattige afrikanske land.

- Vi taler meget om bæredygtighed og FN’s 17 verdensmål, som vi også har tilsluttet os på SDU. Rent drikkevand er en helt afgørende forudsætning for at nå de mål. Eksempelvis kan det være svært for et skolebarn at følge undervisningen, hvis hun har diarré, fordi barnet er nødt til at drikke møgbeskidt overfladevand, siger Kjeld Jensen, der er spændt på at vende tilbage til Afrika efter næsten to år.

- Jeg er meget spændt på, hvad der venter os. Vi er selv vaccinerede nu, og vi har taget de nødvendige forholdsregler, understreger han.
Teknologien fortæller om nedbrud

Han er frivillig i Ingeniører Uden Grænser, som står bag det projekt, som har været i gang i Sierra Leone i tre år. Ambitionen er at sikre en mere stabil vandforsyning ved at overvåge de tusindevis af vandboringer, brønde og vandtårne i Sierra Leone.

Alternativet for de lokale er overfladevand, som kontamineret med alt fra colibakterier, fækale bakterier til sæbe og olie.

Det gør den danske NGO ved hjælp af soldrevne mikrocomputere, der via satellit dagligt sender besked om vandforbruget, og hvorvidt installationen er defekt. I Sierra Leone viste en gennemgang af 32.000 vandboringer og tårne, at en tredjedel var defekte.

- De vandtårne går bare i stykker, og der kan gå op til et år, før de bliver repareret, fordi ingen er opmærksomme på det. Ved hjælp af IOT (Internet Of Things, red.) kan vi overvåge installationen og sørge for, at der bliver taget hånd om de, hvis den er defekt, siger Kjeld Jensen, ph.d og lektor på Mærsk McKinney-Møller Instituttet og SDU’s dronecenter.

Lokalt ejerskab

Kjeld Jensen har været med til at udvikle teknologien til projektet, så man har mulighed for at overvåge vandforsyningen i et land, hvor logistikken er ekstremt dårlig.

Målet er i sidste ende at sikre de lokale rent vand, men også lokalt ejerskab og den nødvendige data til at vedligeholde den teknologi, der kan sikre rent vand til lokalbefolkningen.

-Der kommer ofte nogle fremmede ind og opfører eksempelvis vandtårne og så forsvinder de igen. Hvis det ikke skal være spildt, så kan den slags teknologi hjælpe, men det er helt afgørende, at de lokale tager ejerskab også, siger han.

Derfor er softwaren til systemerne også skrevet i opensource-programmer og materialevalget er eksempelvis træ i stedet for metal, fordi det er det, man har adgang til lokalt, fortæller han.

-Der er andre i verden, der arbejder med lignende teknologier, men vi skiller os ud, fordi der ikke er et kommercielt sigte, siger Kjeld Jensen.
Studerende i Odense skal lære af erfaringer

Det er hverken første gang, at Kjeld Jensen arbejder i Sierra Leone på projektet, og heller ikke første gang, han er afsted sammen med Ingeniører Uden Grænser.

Det er det til gengæld for SDU-kollega Christian Hammerich, lektor ved Institut for Mekanik og Elektronik. Civilingeniøren er med på rejsen for at hente erfaringer med hjem til undervisning i produktudvikling og innovation – især indenfor bæredygtighed – hjemme på TEK i Odense.

-Jeg er med for at hente inspiration og viden til nye projektbeskrivelser og undervisningsmateriale til undervisning i produktudvikling og innovation under andre økonomiske rammer. De studerende er vant til at man arbejder med profit, men her handler værdiskabelsen om andre ting. Den kontekstforståelse er svær at formidle, hvis man bare beder de studerende slå det op på Wikipedia, her kan jeg hente reel og konkret viden med hjem, siger han.

Blivende innovation

Et vigtigt aspekt i undervisningen og de 17 verdensmål fra FN handler om bæredygtighed og her kan de helt anderledes økonomiske og samfundsmæssige rammer i Sierra Leone være et vigtigt indspark i undervisningen, siger han.

-Det skal være reelt bæredygtigt og ikke bare et projekt, hvor et firma fra et rigt land i Europa bygger en installation for så at forlade den igen. Hvis den ikke bliver ved med at virke til fordel for lokalsamfundet, så er det jo ikke rigtig innovation, siger han.

Udover den viden og erfaring, som de SDU-studerende kan se frem til at lære af, så henter Kjeld Jensen også anden viden med hjem. Bl.a. til gavn i det meget omtalte projekt Healtdrones, hvor droner skal flyve udstyr og blodprøver mellem Svendborg og Ærø.

Teknologi kan bruges i Danmark

-Jeg har også lært meget teknisk. Eksempelvis arbejder vi med nogle jordbaserede systemer i Healthdrone-projektet, hvor vi kan bruge noget af den teknologi, vi har udviklet i Sierra Leone, fordi det er meget driftssikkert og pålideligt, netop fordi der er 6000 km derned, og man ikke bare lige smutter forbi og resetter systemet, siger Kjeld Jensen.

De to SDU-ingeniører skal både arbejde i hovedstaden Freetown og ud til flere omkringliggende landsbyer i løbet af de to uger, de skal opholde sig i det vestafrikanske land.
Redaktionen afsluttet: 25.08.2021