To nye rankings placerer SDU i verdenstoppen indenfor entreprenørskabsforskning

Den netop lanceret TCU Global University Entrepreneurship Research Productivity Rankings placerer SDU på en delt 82. plads i selskab med bl.a. Stanford University og London School of Economics. Det er foran andre prestigefyldte institutioner som Oxford University, INSEAD og Harvard University.

SDU var sidste år rangeret på en delt 100. plads. Rangeringen er baseret på en optælling af publikationer i de tre mest prestigefyldte entreprenørskabstidsskrifter (Journal of Business Venturing, Entrepreneurship Theory and Practice, Strategic Entrepreneurship Journal) indenfor de seneste 5 år. Publikationerne, der har givet SDU denne topplacering er alle skrevet af forskere fra Institut for Entreprenørskab & Relationsledelse i Kolding.

Professor Kim Klyver, en af forfatterne til artiklerne, udtaler: ”Det er ret vildt, at en lille forskningsgruppe på SDU i Kolding kan spille med i verdenstoppen i forskningsproduktivitet i de allerbedste tidsskrifter. Vi er trods alt færre personer til at trække læsset end tilfældet er hos flere af de store institutioner. Vi er stolte.”

SDU er samtidig også i år placeret på en imponerende 53. plads i entreprenørskab hos EduRank, hvis ranking blandt andet er baseret på antallet af citationer i feltet. I denne ranking ligger SDU foran universiteter som MIT, Columbia University, og UCLA.

Forskningsgruppeleder Majbritt Rostgaard Evald udtaler: ”Man skal altid være varsom med rankings, men jeg må samtidig sige, at disse nye rankings er imponerende. Jeg ved vi er en dygtig og ambitiøs forskningsgruppe, der vil fremad. Disse rankings bekræfter mig i dette. Og med det kendskab jeg har til forskernes pipeline vil jeg ikke bliver overrasket, hvis vi også placerer os endnu bedre næste år.”

Redaktionen afsluttet: 14.09.2023