International pris for bæredygtighed til SDU Campus Kolding

SDU Syddansk Universitet – Campus Kolding har modtaget Green Good Design Award 2016, der uddeles af den prestigefyldte, nordamerikanske organisation, The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design.

Der er en god grund til, at SDU Syddansk Universitet– Campus Kolding nu har modaget Green Good Design Award 2016. Prisen tildeles projekter, hvor arkitekterne har vist exceptionel nytænkning i arbejdet med bæredygtighed, og det er til at få øje på ved Campus Kolding, som bl.a. er det første lavenergiuniversitet i Danmark udført i Energiklasse 1.

Derudover er det arkitektoniske design i sig selv energibesparende. Geometrien sikrer den bedste udnyttelse af enhver kvadratmeter, og ovenlysvinduet i atriummet giver en ligelig fordeling af dagslyset i hele bygningen.

Bygningens markante facade er et dynamisk solafskærmningssystem bestående af ca. 1.600 trekantede skærme i perforeret stål. Skærmene er monteret på facaden og justerer sig selv i forhold til det skiftende dagslys og det ønskede lysindfald. Desuden er en lang række andre bæredygtige tiltag integreret i bygningen.

Universitetet stod færdigbygget i 2014. Det har siden vundet en lang række priser, bl.a. den europæiske LEAF Award i kategorien `Best Sustainable Development of the Year 2015´. Byggeriet var også nomineret til EU-prisen for moderne arkitektur 2015, Mies van der Rohe-prisen.

Læs mere her

Redaktionen afsluttet: 12.05.2016