Feltstudier

16 studerende tog på feltstudier i Lissabon og Catania

16 studerende fra Kolding og Esbjerg rejste sammen med deres underviser fem dage til Portugal og Sicilien for at besøge en række virksomheder og lære om deres produktion, teknologi, kultur mv. De studerende er alle tilmeldt valgfaget Internationale Feltstudier på SDU Kolding.

Af Tina Højrup Kjær, , 17-11-2022

Stort arbejde

Det er en del af valgfaget, at de studerende selv skal vælge destinationen, finde og lave aftaler med virksomhederne og sørge for at booke hotelværelser til hele flokken.

- Vi startede allerede i foråret. Der var nogle opgaver, der skulle fordeles, og der tog jeg og nogle andre så opgaven med at finde virksomheder. Vi har kontaktet rigtig mange, så det var et stort arbejde, men det har også været lærerigt, fortæller Mads Hjortkær Kristensen, der læser cand.merc. Marketing, Social Media and Digitalization på SDU Esbjerg.

- Jeg tror, jeg har kontaktet 50 virksomheder på forskellige platforme. Til at starte med skrev jeg til deres mailboks, men det kom der ikke særlig meget ud af. Så begyndte jeg at skrive til personer på LinkedIn, og det gav lidt mere pote, forklarer Nikolaj Nielsen, der læser cand.merc. Styring og Ledelse på SDU Kolding.

Måtte blive i Europa

Inden virksomhederne blev fundet, var holdet i fællesskab blevet enige om to destinationer, der skulle besøges i løbet af ugen. Lissabon i Portugal og Catania på Sicilien.

- Vi har tidligere været flere forskellige steder i både Asien og Sydamerika, men da valgfaget blev udbudt i 2022 efter to års pause pga. corona, spøgte pandemien stadig i kulissen, og vi måtte love at holde os inden for Europas grænser, fortæller Jan Stentoft, der er professor ved SDU og fagansvarlig på valgfaget.

I Lissabon besøgte gruppen tre tech-virksomheder og den danske ambassade. I Catania var besøgende koncentreret om tre produktionsvirksomheder og et besøg på University of Catania, hvor de sammen med et hold italienske studerende var til forelæsning.

Kombineret med ferie

På destinationerne var de alle samlet på de samme hoteller, og de fulgtes ad til virksomhedsbesøgene, men aftenerne havde de for sig selv, ligesom de selv skulle sørge for diverse flyrejser, så de ankom på forskellige tidspunkter.

- Mig og mine studievenner har holdt ferie her i Lissabon fredag til søndag. Vi skal jo først mødes med de andre mandag morgen. Det har været superhyggeligt. Vi var ude at spise sammen lørdag, alle dem der var her. Vi har en Facebookgruppe, hvor vi skrev, om der var nogen, der havde lyst til at komme med ud at spise, og så kom der fem andre. Så det var også meget hyggeligt, lyder det fra Sarah Neess Juhl Hansen, der læser cand.merc. i Styring og Ledelse på SDU Kolding.

Mulighed for nye venner

Selvom der var lagt et stramt program med to besøg i virksomheder om dagen, så var der fint tid til at være social og til at lære hinanden lidt bedre at kende. Nogle har været på museer, nogle har shoppet, mens andre har været ude at se fodbold.

- Man kommer naturligt til at snakke med hinanden, når vi er så få. Så snakker man sammen på en anden måde, end man ville gøre derhjemme. Der er man ligesom hurtigt låst til dem, man følges med i toget, eller dem man har læst med før, konstaterer Sarah Neess Juhl Hansen, og Mads Hjortkær Kristensen fortsætter:

- Vi bliver jo så sammentømrede. Vi bor på det samme hotel, og vi er ude at spise om aftenen og møder hinanden op og ned ad dagen. Så der er gode muligheder for at få nye venner her.

Brugbare input

Det kommer hurtigt til at lyde som om, det har været ren ferie, men holdet havde nogle lange dage, hvor de tog af sted kl. 8 om morgenen og var hjemme igen kl. 18. De havde forberedt spørgsmål til virksomhederne hjemmefra, så de var sikre på at få svar med hjem, så de i grupper kan skrive deres opgaver. Og de var alle indstillet på at suge til sig af viden og indtryk, så de fik mest muligt ud af turen.

- Jeg vil gerne præge mit studie på en lidt anderledes måde end mine medstuderende. Jeg er den eneste fra min uddannelse, som er med, og jeg synes, det er vildt fedt, at min profil bliver lidt anderledes end de andres, og at jeg prøver at komme ud og opleve virksomheder i udlandet, fortæller Christina Maria Arntsen, der læser cand.it Webkommunikation på SDU Kolding.

- Efter virksomhedsbesøgene har jeg fået en masse ideer til, når jeg skal skrive mit kandidatspeciale. Inden, jeg tog af sted, havde jeg ingen anelse om, hvad jeg ville skrive om, slutter hun.

Om valgfaget

• Internationale Feltstudier er et valgfag på kandidatniveau, som udbydes på SDU Kolding.
  • Omdrejningspunktet er, at holdet skal til udlandet en uge i efteråret, hvor de besøger en række virksomheder, ser deres produktion mv. og stiller spørgsmål til produktion, it, kultur eller andet, der er relevant for den  opgave, de skal skrive, når de kommer hjem.
  • Det er de studerende selv, der vælger destinationen, finder virksomhederne og booker hoteller.
Redaktionen afsluttet: 17.11.2022