Ny erhvervsklynge

SDU bidrager til udviklingen af ny erhvervsklynge

Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse ved SDU har fået en enestående mulighed for at følge og bidrage til opstarten og udviklingen af erhvervsklyngen ACE Denmark.

SDU bidrager til udviklingen af ny erhvervsklynge

Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse ved Syddansk Universitet har fået en enestående mulighed for at følge og bidrage til opstarten og udviklingen af erhvervsklyngen ACE Denmark.

Flyproducenternes primære partner

Haderslev Kommune ønsker, med støtte fra flere offentlige og private interessenter, at etablere klyngen ACE Denmark ved Fighter Wing Skrydstrup. Klyngen skal være flyproducenternes primære samarbejdspartner inden for vedligehold og drift af luftfartøjer til militært brug.

For at dokumentere denne proces og for løbende at kunne trække på forskningsbaseret viden er der indgået en samarbejdsaftale med Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse ved Syddansk Universitet.

Helt tæt på erhvervsklyngens udvikling

Aftalen giver mulighed for, at forskere ved instituttet kan komme helt tæt på alle faser af en erhvervsklynges udvikling og ad den vej blandt andet undersøge, hvordan fælles identitet og privat initiativ skabes i en politisk initieret erhvervsklynge.

”Det er sjældent, vi kommer helt ind i maskinrummet, når en klynge eller et regionalt netværk tager form. Ofte følger vi det på afstand og tidsforskudt, men ikke denne gang. Nu sker det i real time”, forklarer projektleder Mads Bruun Ingstrup fra Syddansk Universitet i Kolding.

Bidrager med viden og workshops

Som led i aftalen har forskerne forpligtet sig til at bidrage med deres viden og ekspertise om klyngeudvikling og -facilitering på de konkrete problemstillinger, som løbende opstår. Herudover afholder forskerne en række workshops, som blandt andet skal kortlægge relevante virksomhedsressourcer og -aktiviteter som kan sættes i spil i klyngen.

Du kan læse mere om ACE Denmark her: http://www.ace-denmark.dk.

For yderligere information kan Mads Bruun Ingstrup kontaktes på mbi@sam.sdu.dk.

Redaktionen afsluttet: 06.03.2017