Relevans og eliteforskning i nyt forskningsprojekt fra Carlsbergfondet

Lektor Mette Søgaard Nielsen har netop modtaget det prestigefyldte Young Researcher Fellowship fra Carlsbergfondet. Projektbevillingen er det seneste eksempel på, hvordan IER kombinerer relevans og eliteforskning i arbejdet med centrale erhvervsøkonomiske udfordringer.

Lektor på Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse (IER), Mette Søgaard Nielsen, har netop modtaget det prestigefyldte Young Researcher Fellowship fra Carlsbergfondet. Med denne bevilling får Mette mulighed for, som fremragende yngre forsker, at etablere en egen forskningsgruppe. I projektet skal det undersøges, hvordan entreprenører kan håndtere positive som negative udvekslinger online – både mentalt og økonomisk.

Forskningen genererer relevans for erhvervslivet

Ifølge forskningsgruppeleder Majbritt Rostgaard Evald er ”… Mettes forskning om iværksættere på de sociale medier et virkelig godt eksempel på, hvordan vi på instituttet kan lykkes med forskning på det allerhøjeste faglige niveau, og som samtidig har stor relevans for dansk erhvervsliv. Så stort tak til Carlsbergfondet for at muliggøre, at Mette og hendes samarbejdspartnere i de kommende tre år vil bidrage med højaktuel og ny viden på flere områder som for eksempel ny viden om de unikke muligheder, sociale medier giver iværksættere i at nå ud til deres kunder og samarbejdspartnere ved at interagere med dem på et mere uformelt og personligt plan. Men også ny viden om, hvad det konkret kræver af den enkelte iværksætter at skulle agere hurtigt og uformelt i forhold til de mange nye og uforudsigelige udfordringer, online interaktioner fører med sig.”

Hvordan iværksættere påvirkes

Selv udtaler Mette Søgaard Nielsen: ”Det er en meget stor ære for mig at modtage bevillingen fra Carlsbergfondet, og det får markant betydning for mit arbejde fremover. Bevillingen er givet til, at jeg kan danne min egen forskningsgruppe og engagere både nationale og internationale eksperter på området. Vi kommer til at bruge de næste tre år på at undersøge, hvordan iværksætteres præstationer og mentale velvære påvirkes, når de i højere og højere grad interagerer med andre på sociale medieplatforme. Her er spillereglerne for at omgås hinanden nemlig markant anderledes end i den fysiske verden, og det forventer vi har stor betydning for deres handlinger og velvære. I en tid, hvor skiftet til online interaktioner sker med hurtig acceleration, er det nødvendigt, at vi forstår, hvordan iværksættere bedst præsterer og samtidig holder fokus på deres mentale velvære, så de er i stand til at håndtere de mange nye og uforudsigelige udfordringer, som online-interaktioner fører med sig. Bevillingen fra Carlsbergfondet er af afgørende betydning for arbejdet med at sikre iværksætteres udvikling, bæredygtighed og markante indflydelse på samfundet på langt sigt.”

Læs mere om projektet her.

Redaktionen afsluttet: 18.12.2020