Andreas Mogensens besøg på SDU

Der var fuldt hus i U45, da Andreas Mogensen i forbindelse med fysikforløbet "Fra atomer til galakser" holdt foredrag på SDU.

Af Lilian Skytte, , 20-12-2019

Astronaut Andreas Mogensen gæstede d. 17/12 SDU og holdt foredrag om sin passion for rumfarten og naturligvis sin egen tur til den Internationale Rumstation. Arrangementet blev afholdt som en del af ungdomsskoleprogrammet ”Fra atomer til galakser”, der har fysiklærer Mette Als Kristens og fysiklektor Mads Toudal Frandsen fra FKF i spidsen . De to ses på hver sin side af Andreas i artiklens topbillede.

I foredraget kom Andreas ind på de imponerende fakta omkring rumstationen, der 400 km over jordens overflade suser afsted med 28.000 km/t. Den har været bemandet siden november 2000, og den fylder nu næsten lige så meget som en fodboldbane.
Andreas fortalte også om de projekter, han udførte under sit ophold i rummet - bl.a. test af en speciel dragt, der skal mindske astronauternes vækst i vægtløs tilstand, et vandrensningsanlæg udviklet i Danmark og hans observation af de kæmpestore lyn, der skyder op mod rummet i store uvejrssystemer. Lynene blev optaget fra modulet Cumula, der er astronauternes udsigtsmodul. Et større uvejr over Indien gav fantastiske billeder af de blå og røde udladninger, som forskerne på jorden nu ser nærmere på.

Tilskuerne, der bestod af godt 450 elever og lærere fra grundskoler og gymnasier, fik også et indblik i dagliglivet ombord på rumstationen. Fra netop Cumula styres den 17 m lange robotarm, som astronauterne bruger til at fange de ubemandede raketter, der fragter proviant op til dem. Fra en anden position i rumstationen styres de accelerationer, der er nødvendige for at forhindre, at rumstationen styrter ned på jorden. Accelerationerne udføres en til to gange om året og påvirker ”beboerne” ved at sende dem ned gennem stationen, hvilket blev vist i et ret morsomt videoklip.

Arrangementet endte nede på jorden, hvor fire medlemmer af det naturvidenskabelige Scienceshow viste spektakulære forsøg fra kemiens verden. En faglig og festlig formiddag på SDU endte med begejstrede udbrud, interessante spørgsmål og et selfie eller to med den danske rumstjerne.

TV2Fyn var til stede og du kan se deres to indslag her:

Unge odenseanere mødte astronaut

13-årige Malak drømmer selv om at blive det, nu har hun mødt Danmarks første astronaut

Redaktionen afsluttet: 20.12.2019