Skip to main content
DA / EN
SDUUP | Marts 2023

Nyhedsbrev Marts 2023: Undervisning og læring med AI

I marts måneds nyhedsbrev sætter SDU Universitetspædagogik (SDUUP) fokus på den aktuelle debat om kunstig intelligens (AI) og hvad det betyder for SDU som uddannelsesinstitution, at AI software, som AI chatbots er blevet mere brugervendt og nemt tilgængelige.

Siden ChatGPT blev lanceret som et eksperiment fra firmaet OpenAI i november 2022, er flere AI chatbots kommet til og med daglige overskrifter i medierne, såsom ’Chatbot scorer tital i test’ og ’Ny kunstigt intelligent chatbot kan besvare alle dine spørgsmål – løste AU-lektors opgave til et 7-tal’ er de danske universiteter nærmest fra den ene dag til den anden blevet tvunget til at forholde sig til disse nye former for AI software. Samtlige danske universiteter har i første omgang valgt at forbyde brugen af AI chatbots ved eksamener både med og uden hjælpemidler.  På SDU informeres de studerende om, ”at det ikke er tilladt at bruge chatrobotter, herunder ”ChatGPT”, i forbindelse med eksaminer og undervisning, medmindre brugen heraf er specifikt oplistet som en direkte del af eksamen eller undervisningen.” 

Der er dog bred enighed om blandt de danske universiteter, at forbud er en kortsigtet løsning og ikke vejen frem. Teknologier, som AI chatbots bygger på, kommer til at blive en naturlig del af vores hverdag fremadrettet, og den seneste udvikling inden for kunstig intelligens er en god anledning til at gentænke både eksamener og læring i uddannelsesverdenen. 

SDUUP indsamler løbende ressourcer og følger med i debatten om AI’s potentiale og udfordringer indenfor undervisning og læring. I det følgende gives et indblik i, hvad der særligt fylder i debatten for tiden og der henvises afslutningsvis til interessante ressourcer, som kan forfølges. 

Undervisning og læring med AI

AI har længe være brugt i undervisningssammenhænge til bl.a.:

  • adaptiv læring, hvor materialer og tempo tilpasses den enkelte studerendes faglige forudsætninger
  • at måle, samle, analysere og give øjeblikkelig og automatiseret feedback
  • at informere design af kurser og studieordninger
  • at give faglig sparring (personlige digitale undervisnings- og læringsassistenter)
  • at understøtte bedre læringsoplevelser for studerende med særlige behov

Brugen af AI chatbots i undervisningen kommer dog med en pris. Mikala Hansbøl, der er seniorforsker ved UCL, har i et blogindlæg til IT-torvet.dk formuleret ni opmærksomhedspunkter, som uddannelsesinstitutioner grundigt bør overveje, inden de går i gang med at eksperimentere med brugen af AI produkter i undervisning, f.eks. chatGPT. Uddannelsesinstitutionerne skal bl.a. være bevidste om, at ChatGPT er et kommercielt produkt, som ikke er gratis at forbruge, da brugerne betaler med deres data. 

Mikala Hansbøl minder også om i blogindlægget, at det - at beskrive noget - er en helt særlig menneskelig evne. Vi skal hellere ifølge hende øve os på den end overlade det til en teknologi, der ikke kan bevæge sig rundt i verden, iblandt os mennesker, og i naturen og sanse og erkende på mangfoldige måder, hvad der er at beskrive. 

Mikkel Flyverbom, som er professor i kommunikation og digitale forandringer ved CBS, understreger i en udtalelse til Djøfbladet vigtigheden af, at AI chatbots ikke kommer til at fylde for meget, så de studerende helt mister evnen til at kunne huske, anvende teorier og forholde sig reflekteret og kritisk.

Samme betænkeligheder for AI chatbots negative indvirkning på undervisning og læring fylder også i gymnasieskolen. Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, udtrykker bl.a. i en artikel til gymnasieskolen.dk en kæmpe bekymring for, at man ikke længere kan sikre den almene dannelse på gymnasierne, når arbejdet overlades til en robot. Gymnasieelevernes læring lider, når de ikke selv forholder sig til processen, der ligger i arbejdet med opgaven. ”…det hæmmer måden, hvorpå vi udvikler os som mennesker – måden vi udvikler vores kritiske tænkning, kunstneriske sans og moralske kompas. Det er essensen af det, vi arbejder med i en gymnasial uddannelse”, udtaler Tomas Kepler.

Billedtekst: ChatGPT sammenlignes med stokastisk papegøje, der gentager hvad den har læst/hørt med en vis sandsynlighed. Kilde: Blinded by Analogies af Ethan Mollick.

Professor Kristoffer Laigaard Nielbo, der forsker i kunstig intelligens på AU, er på den anden side imponeret over ChatGPT’s måde at kunne indgå i en samtale med et menneske på og er ikke så bekymret over konsekvenserne ved at anvende den både i undervisningen og til eksamenen med alle hjælpemidler indenfor sit fagfelt. I et interview til Omnibus udtaler han, at han ser den som et værdifuldt redskab for studerende, hvor den kan bruges som en slags dialogpartner til at reflektere over en opgave, så længe de studerende er bevidste om chatGPT’ens begrænsninger

Luís Cruz-Filipe, lektor i kunstig intelligens ved Institut for Matematik og Datalogi på SDU og uddannelsesleder på SDU’s nye bacheloruddannelse Kunstig intelligens, kommer nærmere ind på AI-systemers begrænsninger ift. mennesker i en nyhed på sdu.dk om hvad kunstig intelligens er. Han fortæller, at ”de fleste AI-systemer, vi møder, er begrænsede af de data og input, de er trænet på, mens mennesker kan trække på en meget bredere vifte af erfaringer og viden. Det betyder, at kunstig intelligens kan have svært ved at træffe beslutninger eller forudsigelser i situationer, den ikke tidligere har stået overfor. Ligeledes har disse AI-systemer også en mere begrænset kreativitet. For selvom AI-systemer kan generere nye idéer og løsninger baseret på de data, den er trænet på, så kan de ikke "tænke ud af boksen" eller komme med helt originale idéer på samme måde, som mennesker kan”. Luís Cruz-Filipe fremhæver også bekymringerne for databeskyttelse og privatlivets fred, fordi AI-systemer kan indsamle og analysere store mængder personlige data. Det er ligeledes vigtigt ikke at stole blindt på AI-systemerne og være bevidste om de bias og fordomme, som AI-systemet kan udvikle i løbet af sin træning.

AI på SDU

Ud fra ovenstående nedslag i debatten om AI, så står SDU over for en stor opgave med at få tænkt AI ind i vores eksisterende undervisnings- og eksamenspraksis på universitetet på en forsvarlig måde, der er i overensstemmelse med vores pædagogiske principper og værdier. 

Derfor har prorektor, Helle Waagepetersen, taget initiativ til at sætte AI på dagsordenen mhp. at få en mere struktureret og samlet tilgang til AI på SDU, så det ikke er overladt til den enkelte ansatte at afdække mulighederne og håndtere udfordringerne ved AI. Mange på SDU har allerede fokus på AI - både indenfor forskning, uddannelse og administration – så i første omgang handler det om at samle og trække på de erfaringer, vi allerede har mhp. en videre afdækning af området. 

Flere undervisere har allerede gjort sig erfaringer med at integrere kunstig intelligens i deres arbejde. Fx ser Jacob Fredegaard Hansen, der er data scientist, på Biokemi og Molekylær Biologi (BMB) på NAT, både potentialer og udfordringer ved brug af kunstig intelligens. Læs om Jacobs perspektiver på brugen af AI i sit daglige arbejde.

Målet er digitalt kompetente studerende

Hensigten med at integrere AI-teknologier i den eksisterende undervisnings- og eksamenspraksis er at uddanne digitalt kompetente studerende, der

  • kan forholde sig kritisk til information/misinformation
    Billedtekst: Det bliver dog svære og svære at kunne spotte falske billeder og videoer. Billedgeneratoren Midjouney er bl.a. blevet brugt til at sprede billeder på Twitter af Donald Trump der bliver anholdt (Kilde: DR-nyhederne)
  • er bevidste om tech-giganternes rolle og de bias som uundgåeligt vil være der
  • er etiske og bevidste forbrugere af digitale teknologier – de skal ikke blot forstå teknologier, men også lære at kunne skabe med digitale teknologier på kreative og innovative måder

SDUUP står til rådighed med skræddersyede aktiviteter til hjælp i processen med at tænke AI ind i undervisning og eksamen, og afholder fx gerne workshops med fokus på fx omlægning af/tilpasning af/inspiration til eksamensformer, hvor AI chatbot kommer til kort. Skriv bare til sduup@sdu.dk.

Hvis du vil vide mere…

Introduktion til feltet kunstig intelligens (AI)

  • Malte von Sehested, uddannet lærer og cand.it i it, læring og organisatorisk omstilling samt initiativtager til IT-Torvet.dk, giver i denne video en informativ og meget pædagogiske indføring til feltet kunstig intelligens, som han selv beskriver som et stort og derved også et vanskeligt område at definere kort og præcist.

    Nølgeord er: #KunstigIntelligens, #MachineLearning,#NeuraleNetværk, #DeepLearning, "SuperviseretLæring, #UsuperviseretLæring, #ForstærkningsbaseretLæring, #SprogmodellenGPT-3, #AlphaFold, #EksemplerAIBias, #EksemplerAIBrug.

AI in Higher Education’ – Contact North’s websider om AI på de videregående uddannelser i Canada

AI og skriftlighed
Tine Wirenfeldt Jensen, ph.d. i læring og uddannelselse, giver i denne artikel i gymnasieskolen gode råd til undervisningen i en tid med ChatGPT og adresserer problemet ved at forbyde brugen af ChatGPT i gymnasiet. Tine afholder også oplæg om ChatGPT og skriftlighed i gymnasiet.

  • Tine Wirenfeldt Jensen henviser i denne forbindelse til følgende artikel:
    • Fyfe, P. (2022). How to cheat on your final paper: Assigning AI for student writing. AI & Society, https://doi.org/10.1007/s00146-022-01397-z, der giver et bud på, hvordan man kan blive endnu mere kritisk overfor kunstig intelligens, ved at den inddrages i undervisningen. Artiklen rummer også mange eksempler på, hvordan kunstig intelligens kan inddrages i opgaveskrivning.

AI og eksamen

  • Mollick, E. R. & Mollick, L., (December 13, 2022). New Modes of Learning Enabled by AI Chatbots: Three Methods and Assignments. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4300783

    Abstract: Chatbots are able to produce high-quality, sophisticated text in natural language. The authors of this paper believe that AI can be used to overcome three barriers to learning in the classroom: improving transfer, breaking the illusion of explanatory depth, and training students to critically evaluate explanations. The paper provides background information and techniques on how AI can be used to overcome these barriers and includes prompts and assignments that teachers can incorporate into their teaching. The goal is to help teachers use the capabilities and drawbacks of AI to improve learning.Nøgleord er: #AI, #education, #chatbot, #transfer, #learning

Nyheder om kunstig intelligens og undervisning

  • Lauridsen, P. S. & Scheuer-Larsen, C. (u.å.). Viden.AI – https://viden.ai/
    Vil du gerne opdateres jævnligt, så følg viden.ai, hvor 2 undervisere fra Odense Teknisk Gymnasium i deres fritid bl.a. eksperimenterer med de nyeste versioner af AI Chatbots og løbende indsamler aktuel info og forfølger trends.

AI Literacy og biasbevidst undervisning og eksamener

  • Blik klogere på bl.a. digital dannelse, computational thinking m.m. på websitet dkgl.dk, hvor du også får gode råd til, hvordan du kan arbejde med dette i din undervisning.
  • Hurford & Read (2022): Bias-aware teaching, learning and assessment. Critical publishing
  • Følg Mikala Hansbøl på LinkedIn eller hendes Substack under profilnavnet SensualHippie, hvis du ønsker et mere nuanceret billede af, hvad der bør overvejes grundigt, inden man går i gang med at eksperimentere med brugen af AI produkter, som chatGPT. Hun henviser bl.a. til nedenstående artikel, som hun beskriver som værende meget tankevækkende:
    • Bender, E. M., Gebru, T., McMillan-Major, A., & Shmitchell, S. (2021). On the dangers of stochastic parrots: Can language models be too big? Paper presented at the 610-623. https://doi.org/10.1145/3442188.3445922

AI og chatbots

  • En journalist fra TV2 Østjylland bliver i et eksperiment sendt tilbage på skolebænken for at klare sig udelukkende ved hjælp af kunstig intelligens. Læs om eksperimentet og se hele det fremragende og kreative indslag, som rektorer bl.a. anvender til at informere gymnasieelever om AI chatbots begrænsninger.
  • AU Educate er der lavet en guide til undervisere (til de studerende på AU studypedia) ift. brugen af AI chatbots, som har fået meget ros. Her gives der bl.a. gode råd til, hvorledes de studerende kan informeres, og man får underviseres syn på, hvordan chatGPT kan anvendes i undervisningen m.m.
  • Leg med AI prompts/forespørgsler – har du en eksperimentel interesse i at lege med AI chatbots, så kan du på IT-Torvet få en række gode råd til at blive endnu bedre til at lave forespørgsler.
  • Leon Furze, der er forsker i AI indenfor skrivning, instruktion og uddannelse, giver i et blogindlæg sit bud på, hvordan du kan udforme de gode prompts og "lære" din AI chatbot at give et brugbart output.
  • Følg evt. Ethan Mollick på LinkedIn, der næsten dagligt tester de nyeste AI chatbots op mod hinanden

AI og ophavsret
Kunstnere er begyndt at sagsøge flere firmaer bag billedgeneratorerne for uretmæssig brug af deres værker. Læs evt. denne artikel om, hvorledes Getty Image har sagsøgt firmaet bag Stable Diffusion for at bruge deres billeder til at træne deres billedgenerator.

I denne artikel gives også en interessant vinkel på de generative sprogmodellers udfordringer med at håndtere ophavsret: If Google's Bard chatbot seems really smart, that could be because it's copying data from expert sources, without giving them so much as a citation.

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev
Rie Troelsen

Rie Troelsen

riet@sdu.dk

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev
Pernille Stenkil Hansen

Pernille Stenkil Hansen

pha@sdu.dk