SDUUP | NYHEDSBREV MARTS 2023

TEMA: Undervisning og læring med AI - perspektiver på brugen af AI

SDUUP har spurgt Jacob Fredegaard Hansen, der er data scientist, på Biokemi og Molekylær Biologi (BMB) på NAT, om hvilke potentialer og udfordringer, som han ser ved brug af kunstig intelligens (AI).

Jacob synes, at AI er vildt interessant og mener, at SDU som uddannelsesinstitution skal være nysgerrige og åbne over de nyeste teknologier og løbende arbejde med at implementere dem i vores praksis. Han ser dog en særlig udfordring ved AI, da det er så radikalt en ny teknologi, der vil ændre måden, hvorpå vi arbejder.

Jacob bruger AI i sit daglige virke som data scientist på BMB på NAT. ”Når jeg i mit arbejde med kodning støder på fejl eller sidder fast i min kode, har jeg tidligere brugt Google, der har ført mig videre til diverse fora, hvor jeg kunne finde svar, men ved hjælp af AI chatbots, såsom chatGPT og Bings chatbot, kan jeg hurtigere få svar. Så hvis jeg sidder fast i noget kode, der ikke virker, kopierer jeg koden ind i chatbotten og beder den komme med forslag til løsninger, som nogle gange virker - andre gange ikke”.

Jacob sammenligner processen med at udforme de gode forespørgsler/prompts til chatbots med en dataanalyseproces og en samtale med en god ven.
”Det er som ved analyse af data – garbage in/garbage out. Du skal vide, hvordan du kommunikerer med chatbotten. Det er ligesom en god ven, hvor du over tid opbygger en god relation. Jeg synes, at det er interessant og sjovt at lege med AI chatbots for at finde ud af, hvordan jeg kan udnytte deres potentiale”.

Leon Furze, der er forsker i AI indenfor skrivning, instruktion og uddannelse, giver i et blogindlæg sit bud på, hvordan du kan udforme de gode prompts og "lære" din AI chatbot at give et brugbart output:

• Vær præcis – jo flere detaljer og kontekst, desto større chancer for mere præcise svar
  • Undgå "effektivitetsfælden" – bryd dine generelle prompts ned i spiselige bider
  • Tjek fakta – spørg ind til kilderne bag outputtet
  • Gentag og justér gennem flere iterationer
  •  Brug rollespil – bed f.eks. Sokrates give sit bud på et svar
  •  Påmind – hold fokus
  • Udfyld hullerne

Læs blogindlægget for at få uddybet og set eksempler på ovenstående, hvor også CREATE-modellen udfoldes.

IT-Torvet finder du lignende råd til at lave de gode forespørgsler.

Tine Wirenfeldt Jensen, ph.d. i læring og uddannelse og ejer af METodo, afholder ligeledes oplæg om ChatGPT og AI’s betydning for undervisningen. I en artikel til gymnasieskolen påpeger hun gevinsterne ved at arbejde med de gode prompts, da det kræver mange retoriske refleksioner og kompetencer at få ChatGPT til at genere fornuftige svar.

Jacob mener, at det kunne være en god idé med workshops for både undervisere og studerende, hvor de får mulighed for at undersøge grænserne for, hvornår det giver mening at anvende AI chatbots og hvornår det giver mening at være kritiske. ”Vi lærer meget forskelligt og har forskellige præferencer. AI kan understøtte læringen på mange måder, bl.a. hjælpe studerende med særlige forudsætninger, som måske har vanskeligheder med at læse eller med at høre. Det er vigtigt, at vi som institution ikke bare forbyder brugen af AI chatbots, men forholder os til brugsmulighederne og de udfordringer, som vi står over for ift. at få dem implementeret på en forsvarlig måde”. Jacob har desuden eksperimenteret med brugen af chatbots til omformuleringer af f.eks. eksamensspørgsmål, opslag til rekruttering af studerende m.m.

Jacob fortæller ligeledes, at de studerende i undervisningen på NAT anvender en AI-baseret app, AlphaFold, der vha. deep learning modeller kan bruges til at forudsige 3D-strukturer for proteiner. Én af SDU eScience Centers supercomputere hjælper med at træne disse modeller til at kunne forudsige 3D-strukturer for proteiner mere præcist og hurtigere ved håndteringen af store mængder data. Herved kan de hurtigere undersøge indvirkningen af forskellige mutationer, der muligvis skaber eller er årsag til en sygdom, som ellers ville kræve lange eksperimentelle forsøg og instrumentelle setups.

Jacob Fredegaard Hansen

Data scientist, på Biokemi og Molekylær Biologi (BMB) på NAT, SDU.

jfredegaard@bmb.sdu.dk

Redaktionen afsluttet: 28.02.2023