Skip to main content
DA / EN
SDUUP | Februar 2023

Nyhedsbrev Februar 2023: Måder, hvorpå vejledning understøtter undervisning

I dette nyhedsbrev introducerer vi dig til den vejledningsmulighed, der er indeholdt i SDU’s Universitetspædagogikum (UP). Tre af vores erfarne vejledere, som vejleder deltagere i SDU’s UP, deler deres indsigt i gruppearbejde, det relationelle aspekt og specialevejledning. Vi hører også fra tidligere UP-deltagere, hvorfor de sætter så stor pris på vejledningsprocessen, og de fortæller os om de forskellige måder, den har hjulpet dem med at udvikle sig som universitetsundervisere.

Introduktion til SDU’s Universitetspædagogikum (UP)

UP er en 10 ECTS introduktion til undervisning på SDU og til SDU’s bærende principper for aktiv undervisning og læring. UP er primært beregnet for adjunkter, men hvis der er ledige pladser, tilbydes det også andre med undervisningsforpligtelser på SDU (Tjek UP-linket for mere info). Hvert år afvikler SDU Universitetspædagogik (SDUUP) et vinter- og et sommer UP-forløb, beregnet til at vare ca. 12 måneder. UP er et populært, fagligt kompetenceudviklingsforløb, hvor hvert forløb omfatter ca. 40 undervisere fra SDU’s fem fakulteter samt eventuelt underviserkolleger fra andre videregående uddannelsesinstitutioner, som ikke har deres eget UP-forløb.

UP består af fem moduler, hvor modul 2 fokuserer på individuel vejledning og kollegavejledning.

Model LTPGennem dette vejledningsmodul får de deltagende undervisere tilknyttet en erfaren underviser eller kollegavejleder fra et gymnasium eller videregående uddannelse, der fungerer som deres vejleder. Disse vejledere kommer med et væld af pædagogisk og didaktisk viden, indsigt og forståelse om undervisning, aktiverende læring, vejledning, bedømmelse af læring og inddragelse af elever i læring.

Vejlederne og deres perspektiver på universitetsundervisning

Vi har bedt nogle UP-vejledere dele deres syn på forskellige aspekter af læring, undervisning og vejledning.

  • Tony S. Andersen fortæller om sin indsigt i gruppearbejde. Han gør sig nogle overvejelser om gruppearbejde som et vigtigt demokratisk læringsmiddel – også på universitetsniveau. Selvom danske studerende er vant til, gennem deres tidligere skolegang, at arbejde i grupper, kan kravene i en akademisk sammenhæng nødvendiggøre, at forventningerne til studerendes gruppearbejde udtrykkes mere eksplicit.
  • Tine Wirenfeldt Jensen fortæller om vejledning. En betydelig del af UP-deltagernes funktion er, udover undervisning, at vejlede deres studerende, og nogle deltagere har vejledning som deres primære eller eneste studenterrelaterede opgave. Som vejleder skal du træffe valg om hvordan du positionerer dig selv; er du ekspert eller facilitator i samarbejde med den/de studerende? Vejledning er ligesom almindelig undervisning et område, der kan arbejdes med og forbedres til gavn for både vejleder og studerende.
  • Anne Bang-Larsen fortæller i et interviewet om ’det relationelle aspekt’ og dets betydning for læring. Professionelle relationer mellem undervisere og studerende betragtes nogle gange som en forudsætning for læring. Vincent Tinto (2017) beskriver, hvordan studerendes følelse af at høre til - fagligt og socialt - er afgørende for deres trivsel og færdiggørelsen af deres studier.

UP vejledning – forløb og resultater

Under et UP-forløb observerer vejleder hver underviser i en gruppe tre gange, hver gang efterfulgt af en samtale. Underviser og vejleder planlægger selv observationerne og samtalerne, som kan omfatte online eller f-2-f undervisning. Hvis de studerende giver tilladelse til det, er det også muligt for vejledere at observere vejledningssessioner og mundtlige prøver. Udover vejlederen har UP-deltageren også en mentor fra deres eget fagområde tilknyttet. Mentor observerer og samtaler om minimum én undervisningssession, og deltagerne indgår i to kollegaobservationer med efterfølgende samtale. Dette vejledningsmodul er højt skattet af UP-deltagere.

UP-deltagernes refleksioner om vejledningsprocessen

Vi bad en række UP-deltagere komme med deres kommentarer til, hvad der gør vejledningsprocessen så vigtig for underviserne.
Denne underviser kommenterer det overordnede udbytte af vejledningsprocessen med særligt fokus på, hvordan disse drøftelser fik ham til at reflektere over sin egen undervisning og finde sin egen vej frem:

"Når jeg reflekterer over mit UP-forløb har jeg lært meget om forskellige pædagogiske metoder og virkelig værdsat de konstruktive samtaler, jeg har haft med min vejleder. Iagttagelser fra og samtaler med min UP-vejleder har uden tvivl bidraget væsentligt til min udvikling som underviser. Især samtalerne med min vejleder efter hver undervisningssession har hjulpet mig med at tænke over, hvordan jeg skal finde min egen undervisningstilgang og blive effektiv til at formidle viden, anvende en transparent kommunikationstilgang og strukturere mine forelæsningsnotater. Derudover oplevede jeg samtalerne med vejleder som konstruktive, behagelige og skræddersyet til mine behov."

At understøtte selvrefleksion er også en væsentlig faktor for denne underviser, ligesom det at skærpe den pædagogiske forståelse og have åbne diskussioner om, hvad der virkede eller ikke virkede, når der blev afprøvet forskellige undervisningstilgange:

"Vejledningen gav mig mulighed for i fællesskabet at reflektere over min undervisning og min rolle som underviser. Ved at få vejleders syn på fx forskellige undervisningselementer i praksis blev min bevidsthed om mine pædagogiske og metodiske overvejelser skærpet. Desuden var det givtigt at kunne drøfte, hvorfor fx et undervisningselement fungerede eller ej."

Her reflekterer undervisere over ‘det konstruktive læringsrum’, som hun skabte sammen med sin vejleder, og den fleksible mulighed for at vælge et givent fokus:

"Jeg har oplevet det at få vejledning om min undervisningspraksis som en stor gave. I vejledningen blev der skabt en konstruktivt læringsrum, hvor man kunne sætte fokus på de situationer i undervisningen, som man eksempelvis oplevede som særligt udfordrende. Der var stor fleksibilitet i forhold til, hvad fokus for observation og feedback skulle være, og på den måde kunne vejledningen tilrettelægges med størst muligt udbytte for egen læringsproces."

Og her var det introduktionen til nye vejledningsteknikker, der bidrog til underviserens værktøjskasse:

"Vejledningen har givet mig en indsigt i nogle områder, som jeg ikke selv havde fokus på. Det har gjort, at jeg blev særlig opmærksom på indflydelsen af forskellige vejledningsstrategier, som jeg nu bruger varieret og med særlig fokus på stilladsering af de studerendes opgaver."

I dette eksempel var det vejlederens kapacitet til at fortolke de studerendes feedback til underviseren, der hjalp underviseren til en bedre forståelse af, hvad de studerende fandt udfordrende, og hvordan hun kunne ændre sin undervisning for bedre at imødekomme de studerende:

"Min UP-vejleder spillede en betydelig rolle i min UP-oplevelse. Ved at angive nogle specifikke observationspunkter i undervisningen (f.eks. de studerendes evne til at koncentrere sig), hjalp min UP-vejleder mig med at forstå de studerendes feedback bedre (f.eks. hvad eleverne fandt udfordrende). Hun fungerede som et filter mellem studerende og underviser. Hun hjalp mig med at se min undervisningspraksis fra et bredere perspektiv og med at eksperimentere med nye undervisningsredskaber."

Selv de, der havde betragtelig undervisningserfaring, fandt det værdifuldt at blive anerkendt og at få reflekteret kritik:

"Jeg har været lektor i sygepleje i mere end 10 år og har været med til at kvalificere en uddannelsesmæssig praksis til en akademisk praksis. Disse to forhold har i nogen grad forberedt mig til at undervise og lede andre undervisere og uddannelser på SDU. Men en af de ting jeg nød allermest i mit UP-forløb, var den personlige udvikling og muligheden for gennem personlig vejledning og mentoring fra fagfolk og kollegaer at få relevant feedback i min undervisning på masterniveau. Det har været fantastisk at få mulighed for at blive anerkendt og modtage reflekteret kritik, og det vil jeg gerne anvende mere af i min fremtidige praksis."

Afslutningsvis giver vi ordet til en underviser, der satte pris på hvordan hendes vejleder gav hende ‘feed forward’ på hendes undervisning og hjalp hende med at udvikle hendes selvtillid som underviser: 

"I mit UP-forløb havde jeg en dejlig og meget erfaren vejleder fra et dansk gymnasium. Hun bidrog til min udvikling som universitetsundervisere på mange forskellige måder. Her vil jeg fremhæve den måde, hvorpå hun prioriterede at give feed forward på både de didaktiske aspekter af min undervisning og min underviserpersonlighed. Begge dele fik jeg rigtig meget ud af, og især det sidste har gjort mig til en mere selvsikker underviser."

Hvis du kunne tænke dig at få vejledning, så se om du er i målgruppen for Universitetspædagogikum eller andre kurser udbudt af SDUUP. Og du kan altid bede om at en konsulent fra SDUUP kommer ud og observerer din undervisning og deltager i en faglig opfølgningssamtale.

Hos SDUUP støtter vi gerne dit arbejde med at kvalificere din undervisning og vejledning vedrørende relationer, gruppearbejde eller andre emner, der giver dig nye perspektiver. Vi kan arrangere workshops for erfarne medarbejdere, vejledning for grupper af nysgerrige undervisere, seminarer for uerfarne internationale undervisere – eller en blanding af formater og undervisningsgrupper. Vi modtager gerne dine ideer - tøv ikke med at kontakte os.

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev

Donna Hurford

dhu@sdu.dk

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev

Vibeke Damlund

vdamlund@sdu.dk