Skip to main content
DA / EN
SDUUP | April 2023

Nyhedsbrev April 2023: SDU Universitetspædagogik på Bett UK – en af verdens største teknologimesser

SDU Universitetspædagogik (SDUUP) har været til Bett UK i London (British Educational Training and Technology Show), der er en af verdens største teknologimesser indenfor uddannelsesområdet. I denne måneds nyhedsbrev sætter SDUUP fokus på udvalgte trends fra Bett UK, der ligeledes afspejles i den seneste Horizon rapport.

BETT UK 2023

Det overordnede tema for de 3 Bett events i 2023 - Bett UK, Bett Brasil og Bett Asia - er Reconnect, Reimagine, Renew, som bliver adresseret under 6 globale temaer: Ledelse, fremtid, inklusion, trivsel, færdigheder og innovation. Udover et stort og varieret udvalg af stande, interaktive oplæg fra producenter og uddannelsesinstitutioner var det i år for første gang muligt at deltage i Connect@Bett, hvor møder arrangeres mellem udbydere og deltagere efter ønske.

Horizon Report (’Teaching and Learning’-versionen) er en årlig rapport, som udgives hvert år af New Media Consortium og EDUCAUSE Learning Initiative, hvor et panel af førende eksperter inden for videregående uddannelse, beskriver de teknologier og tendenser, som de forventer får størst indflydelse på fremtidens undervisning og læring. I den seneste rapport fremhæves følgende teknologier og praksisser:

  • AI for Learning Analytics
  • AI for Learning Tools
  • Hybrid Learning Spaces
  • Mainstreaming Hybrid/Remote Learning Modes
  • Professional Development for Hybrid/Remote Teaching
  • Microcredentialing

SDUUP har gennemlæst rapporten og lavet et resumé af ovenstående 6 punkter med fokus på, hvad vi ser, som  værende mest relevant i forbindelse med undervisning, læring og teknologi på SDU. Som det kan ses ovenfor, er det hybride undervisningsformer og AI der præger de nuværende udviklingstrends. Dette var i høj grad også tilfældet på Bett.

Metaverse learning solutionI takt med AI i højere grad bliver integreret i eksisterende læringsteknologier, såsom Virtuel Reality (VR), Augmentet Reality (AR) og Mixed Reality (MR) bliver det muligt at skabe mere autentiske og immersive læringsmiljøer. På Bett UK var der mange stande med forskellige VR-, AR- og MR-løsninger, hvor bl.a. det britiske firma Metaverse Learning i denne video giver en kort præsentation af deres VR-løsning. På deres websted giver de konkrete eksempler på deres produkter. Videoen giver ligeledes et godt indblik i stemningen på messen

På den danske stand på messen præsenterede firmaet Moxis et AI-læringsværktøj – AI Writer - som de har udviklet sammen med SmartLearning. Moxis, der  udvikler løsninger til læringsplatformen Moodle, er del af L&R Uddannelse, som er et af Danmarks største og førende læringshuse. AI Writer er en udvidelse til Moodle, der gør det muligt for studerende at arbejde kritisk og konstruktivt med AI-genereret tekst ud fra filosofien - lær om AI ved at bruge AI. Ved AI Writer får underviseren mulighed for via Moodle-platformen at designe en opgave med en række trin, som de studerende skal igennem efter at have genereret en AI-tekst. En opgave kunne f.eks. være, at de studerende først finder kilder til en AI-genereret tekst og dernæst evaluerer AI-tekstens kvalitet. Moodle-løsningen understøtter, at underviseren efterfølgende kan se, hvilke ændringer den studerende har lavet i den AI-genererede tekst og på den baggrund give feedback.

Vi så også programmet Studentpulse på den danske stand. Studentpulse kan anvendes til at tage ”pulsen” på de studerende vha. adaptive AI-baserede micro-surveys. Pointen med disse micro-surveys skulle være, at de studerende - dels på grund af den simple opbygning og nemme svarmulighed via en integration på itslearning, links på eller QR-koder, og dels på grund af den indbyggede interaktion - både vil svare, men også vil bruge de indbyggede muligheder som en AI-baseret digital assistent for yderligere hjælp. Udover at Studentpulse har et indbygget AI-baseret analyseværktøj (vi fandt ikke helt ud af, hvad det kunne) og indbyggede analysepræsentationer, kunne det være relevant at se på, hvorvidt dette værktøj kan integreres med andre AI-baserede analyseværktøjer. Dels for at kontakte de enkelte studerende direkte på baggrund af f.eks. frafaldsmønstre og dels til at indhente data fra de studerende og dermed måske tilføje et ekstra lag til vores eksisterende Learning Analytics. Folkene bag Studentpulse var yderst interesseret i et potentielt pilotprojekt.

Connect@Bett

Robothund Bett Uk 2023Vi havde hjemmefra arrangeret en stribe af møder med diverse softwareleverandører inden for de tidligere nævnte kategorier, så mens den ene ledte efter messens robothund, deltog den anden i disse leverandør-speeddatings – der kan alligevel nås en del på et kvarter med hver leverandør. Formålet var dels en introduktion til deres produkter, men også at få lavet nogle hurtige aftaler om eventuelle pilotprojekter, hvad der lykkedes med alle de nedenstående nævnte leverandører.

BettConnectTil understøttelse af de hybride læringsformater, her primært online synkrone læringsaktiviteter, var især en vores eksisterende leverandører, nemlig Kaltura, med deres Virtual Classroom løsning. Løsningen har en fuld integration til online-møder, med Breakout rooms, skarpe videooptagelser i HD-kvalitet  med valg af visning til henholdsvis slideshow, presenter eller et andet kamera, whiteboards, quizzer, chat og mulighed for deling af noter. Dette understøttet af avancerede analyseværktøjer med opmærksomheds- og aktivitetsindikatorer.

En anden leverandør med en ligeledes yderst spændende løsning indenfor asynkrone online læringsaktiviteter, var Howspace. Hos Howspace har de fokus på at understøtte online kollaborative læringsaktiviteter ved gennem deres platform at tilbyde værktøjer til stilladsering af indhold og aktiviteter som introduktion til brainstormingsøvelser og diskussioner. Alt indhold produceret af de studerende bliver efterfølgende gennem deres AI-baserede analyseværktøj præsenteret som hurtige overskuelige opsummeringer.

Som et eksempel på et mindre AI-baseret værktøj er Sourcer. Dette simple browserplugin kan i løbet af ganske kort tid analysere en websides indhold og levere række yderst relevante informationer, blandt andet en CRAAP test, relaterede artikler, artiklens generelle relevans indenfor det givne, citations henvisninger, og ikke mindst faktatjek. På nuværende tidspunkt er deres primære fokusområde nyhedsartikler, men de har intentioner om at udvide til områder.

Itslearning på Bett UK

Itslearning på Bett 2023Itslearning var ligeledes repræsenteret på Bett UK, hvor Sara Kvist, pædagogisk konsulent og e-læringskoordinator på TEK, var inviteret til at give et oplæg om TEK’s studiestartskursus, der er sat op som et self-paced kursus i itslearning. Kurset, der tager afsæt i SAMF og HUM’s ’How to uni’-kursus, har til formål at lette overgangen fra ungdomsuddannelse til universitetet ved at give de studerende viden og færdigheder til at bruge relevante systemer samt understøtte deres udvikling af studiekompetencer.

Itslearning løftede desuden sløret for, hvad der vil komme at videreudvikling på platformen, hvor de bl.a. fremhævede:

  • Muligheden for at undervisere kan sætte regler for trin til trin i en plan og fra en plan til den næste (adaptive release). Det vil bl.a. i højere grad kunne understøtte opsætningen af self-paced forløb i itslearning.
  • Hjælp til undervisere med at sikre, at kursusindholdet er tilgængeligt for de studerende – læs evt. SDUUP’s nyhedsbrev om inkludering af alle studerende, der bl.a. henviser til forskellige tjeklister til at skabe mere inkluderende og tilgængelige kursusdesigns.
  • Testfunktionen, hvor der arbejdes på, at undervisere kan lave spørgsmålsbanker og randomnisere spørgsmål og svar. Det vil desuden blive muligt for undervisere at ændre i en test, som er påbegyndt – en mulighed, som har været meget efterspurgt af undervisere på SDU.
  • Kunstig intelligens, der som et mål på sigt vil blive tænkt ind ift. at hjælpe den enkelte underviser med udvikling og opsætning af kursusindhold i itslearning.

Microsoft

I den helt tunge ende af AI-skalaen ligger Microsoft, der havde inviteret os til et lille lukrativt præsentationsmøde - med gratis kaffe - om deres kommende introduktion af den GPT-4 baserede copilot integreret i samtlige Microsoft 365 produkter. Denne copilot kan give både de mere almene svar, som vi kender fra OpenAI’s ChatGPT, men også i langt højere grad svar baseret på analyser af en organisations eget indhold – og så kan den assistere med indholdsgenerering som eksempelvis komplette slideshows i PowerPoint, endda med et par indbyggede videoer og quizzer.

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev
Christian Hatting Voss

Christian Hatting Voss

cvos@sdu.dk

Ansvarlig for månedens nyhedsbrev
Pernille Stenkil Hansen

Pernille Stenkil Hansen

pha@sdu.dk