Skip to main content
DA / EN
SDUUP | NYHEDSBREV FEBRUAR 2022

Nyhedsbrev Februar 2022: Inkludering af alle studerende

Dette nyhedsbrev tilbyder underviserne ressourcer til at kunne designe tilgængelige kurser og afvikle undervisning, så alle studerende bliver inkluderet. Formålet med inkluderende og tilgængelig undervisning er at fjerne læringsbarrierer og at give alle studerende lige muligheder for læring og succes.

Vi oplever formentlig allesammen læringsbarrierer af og til. I nogle tilfælde finder vi måder at overvinde disse barrierer på, alternativt klarer vi os så godt vi kan. Jeg husker, at jeg kæmpede med at læse en bestemt undervisers slides på overhead projektoren, da alt var skrevet med grøn tusch. Jeg valgte i stedet at koncentrere mig om den anbefalede litteratur. Men for dem, der har vedvarende fysiske, mentale og/eller neurodivergente behov, kan læringsbarriererne være vedvarende, og hvis ikke der bliver taget hensyn, vil disse studerendes læringsmuligheder være i fare. Heldigvis er der tilgange og ressourcer, herunder dem, der er skitseret i dette nyhedsbrev, som kan hjælpe de studerende med at overvinde læringsbarrierer. Se de 3 afsnit om ressourcer, praktiske tilgange og tjeklister.

Du har måske oplevet at undervise studerende, der selv fortalte dig om deres specifikke læringsbehov og bad om særlige hensyn. For eksempel har studerende med ordblindhed generelt brug for ekstra tid til at arbejde med skriftlige tekster. De har måske på forhånd bedt om dine forelæsningsnoter eller din præsentation, så de kunne forberede sig på teksten inden undervisningen. Det er også sandsynligt, at du har undervist eller vejledt studerende, der oplever læringsbarrierer uden at være klar over, at disse barrierer kan fjernes eller måske overvindes.

Vejen frem

Første skridt – arbejd sammen med de studerende
Lad de studerende fortælle jer om enhver tilpasning, der kan hjælpe dem med at overvinde læringsbarrierer. Du kan oprette en Poll Everywhere* med anonyme svar og/eller opfordre til snak i grupper og derefter indhente deres ideer, enten direkte eller via e-mail. De studerende har måske brug for inspiration til, hvilke slags tilpasninger og hensyn du kan tage for at hjælpe dem med at fokusere deres forberedelse: for eksempel deling af nøgleord, begreber og uddrag fra dine præsentationer inden undervisningen, valg af skrifttype og skriftstørrelse i præsentationer og materialer. På denne måde kan alle studerende bidrage med forslag uden at skulle afsløre egne læringsudfordringer. Tilpasninger, såsom valg af skrifttype, der oprindelig foretages af hensyn til særlige læringsbehov, er ofte til gavn for alle.

*Poll Everywhere* (PE) er et afstemningsværktøj. Du kan få adgang til en licens via Anne Grete Petersen  og du kan følge onlinekurset - Use student response systems in your teaching - Poll Everywhere - i dit eget tempo, hvis du vil vide, hvor PE kan bruges effektivt i dine kurser.

Nyhedsbrevet indeholder tre afsnit, der hver omhandler praktiske ressourcer og tilgange:

  1. Ressourcer, der er til rådighed på SDU til understøttelse af inkluderende og tilgængelig undervisning og læring
  2. Praktiske tilgange til planlægning af og undervisning på inkluderende og tilgængelige kurser
  3. Tjeklister til inkluderende og tilgængeligt kursusdesign, pensum, undervisning og bedømmelse

Nederst, finder du en liste over supplerende tekster om inkluderende og tilgængelig undervisning og læring.

Hvis du ønsker at arbejde videre med måder, hvorpå du kan fjerne læringsbarrierer for studerende og give alle studerende adgang til inkluderende uddannelse, så er du altid velkommen til at  kontakte os hos SDU Universitetspædagogik - vi vil meget gerne drøfte, hvordan vi kommer videre.

Supplerende læsning om inkluderende og tilgængelig uddannelse

Committee on the Rights of Persons with Disabilities (2011). Convention on the rights of persons with disabilities, Article 24 Education. Available at: https://www.ohchr.org/EN/HRBodies/CRPD/Pages/ConventionRightsPersonsWithDisabilities.aspx#24  

Lynn Clouder, Mehmet Karakus, Alessia Cinotti, María Virginia Ferreyra, Genoveva Amador Fierros, Patricia Rojo (2020). Neurodiversity in higher education: a narrative synthesis. Higher Education 80:757–778. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00513-6 

Laura Costelloe and Jean Reale (2021). 'No Walls, No Limits? Universal Design for Learning in the new landscape of Higher Education' in Margaret Keane, Claire McAvinia and Íde O'Sullivan (eds) Emerging Issues IV: Changing Times, Changing Context, EDIN, available: https://www.edin.ie/?page_id=537

Kevin Merry (2021, April 14). Universal Design for Learning: an antidote to digital poverty, AdvanceHE, https://www.advance-he.ac.uk/news-and-views/universal-design-learning-antidote-digital-poverty 

Breanna N. Harris,  Pumtiwitt C. McCarthy, April M. Wright, Heidi Schutz, Kate S. Boersma, Stephanie L. Shepherd, Lathiena A. Manning,   Jessica L. Malisch, Roni M. Ellington (2020). From panic to pedagogy: Using online active learning to promote inclusive instruction in ecology and evolutionary biology courses and beyond. Academic Practice in Ecology and Evolution, 10 12581–12612. 

Ressourcer, der er til rådighed på SDU til understøttelse af inkluderende og tilgængelig undervisning og læring.

Læs mere

Praktiske tilgange til planlægning af og undervisning på inkluderende og tilgængelige kurser

Læs mere

Tjeklister til inkluderende og tilgængeligt kursusdesign, pensum, undervisning og bedømmelse

Læs mere

Redaktionen afsluttet: 03.02.2022