International ekspert skyder nyt center for smag i gang

Det bliver fedt, surt, sødt og bittert: Nu åbner Danmarks nye center for smag

Det bliver den internationalt anerkendte ekspert i sensorik og fødevarekvalitet, professor John Prescott, der får æren af at åbne det nye landsdækkende center for smag, som i foråret fik bevilget 38 mio. kroner af Nordea-fonden.

John Prescott har forsket i og arbejdet med sensorik ved universiteter i England, New Zealand og Italien, men dog allermest i sit hjemland Australien, og han er desuden forfatter af den omtalte bog Taste Matters og redaktør af Food Quality and Preference, der er et førende international tidsskrift om fødevarekvalitet og smag.

Åbningen finder sted i Videnskabernes Selskab i København den 13. august 2014, hvor John Prescott helt enkelt vil tale om, hvorfor vi kan lide den mad, vi kan.

Lederen af det ny center, professor Ole G. Mouritsen fra Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, Syddansk Universitet, fremlægger idéerne bag centret, og der vil være indlæg fra projekter om smagens betydning for læring, for det nye skolefag Madkundskab og for innovation af mad og måltider.

Smag For Livet

"Smag For Livet" er et center uden mure med deltagere fra bl.a. University College Lillebælt, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet, Københavns Universitet, University College Sjælland og Nordic Food Lab.  Centerets arbejde gennemføres som et massivt tværdisciplinært samarbejdsprojekt med lærer-, pædagog-, kokke-, sundheds- og ernæringsuddannelser, fødevare- og ernæringsvidenskab, naturvidenskab, kulturvidenskaber, sensoriske videnskaber samt gastronomiske innovationslaboratorier.

Centeret ønsker at sætte aftryk på professionshøjskolernes lærer-, pædagog-, ernærings- og sundhedsuddannelser samt arbejde med smag via integration med naturfag i ungdomsuddannelserne med fokus på et nyt fag; gastrofysik. Et hovedformål er at fremskaffe og udnytte forskningsbaseret viden til at skabe almen forståelse for og praksis omkring smagen som et grundlæggende vilkår for det gode liv. Forståelsen udmøntes konkret i læring og undervisning, specielt i det nye fag Madkundskab i folkeskolen og i skolens hverdag. De konkrete resultater vil desuden blive formidlet til den brede befolkning.

Fotos: Ole G. Mouritsen.

Kontakt: Centerleder Ole G. Mouritsen, Syddansk Universitet, tlf. 6550 3528/3506 eller mobil 6611 0858. E-mail: ogm@memphys.sdu.dk.

Ole G. Mouritsen bliver leder af nyt center for smagens udforskning

Redaktionen afsluttet: 12.08.2014