Ole G. Mouritsen bliver leder af nyt center for smagens udforskning

Forskere, kokke, undervisere og studerende vil åbne danskernes øjne for smagens betydning for livskvalitet og sundhedsfremme. Et nyskabende fireårigt formidlingsprojekt om smagen skal ledes af SDU-professor Ole G. Mouritsen.

Farvel til to flade halve med leverpostej. Goddag til sødme, saft og syrlighed, som får et solmodnet jordbær til at minde om en dansk sommerdag. Det er billedlig talt baggrunden for et nyt storstilet initiativ, der skal få den almindelige dansker til for alvor at få øje på den daglige smagsoplevelses betydning for et bedre og rigere liv.

Formidlingsprojektet, der støttes af Nordea-fonden med 38 mio. kr., har som formål at fremskaffe og udnytte forskningsbaseret viden til at skabe almen forståelse for og praksis omkring smagen som et grundlæggende vilkår for det gode liv.

”Smag har et enormt og uudnyttet potentiale til at fortælle en god historie om os selv og vores verden”, siger Ole G. Mouritsen, professor i biofysik ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci på Syddansk Universitet og leder af Center for Biomembrane Physics.

Ole G. Mouritsen er forfatter til flere bøger om smag, bl.a. ”Umami, gourmetaben og den femte smag”, og han har modtaget flere priser for sit formidlingsarbejde, bl.a. mad+medier prisen 2013.

Smag og naturvidenskab

Det har i mange år været diskuteret, hvordan man kan øge unges interesse for naturvidenskabelige og tekniske fag.

"Her melder emnet smag og tværfaglig viden om smag og smagssans sig som et uudnyttet emne, der i pilotprojekter har vist sig som egnet til at skabe interesse for naturfag, ikke mindst ved at sammenkæde fag og undervisningsforløb, der ellers traditionelt holdes adskilt. På den ene side kan naturvidenskabelig og teknisk viden om råvarer, forarbejdede fødevarer, madlavning, sensorik og vurdering af smag medvirke til smagsdannelse og et bevidst og kritisk valg af fødevarer; på den anden side kan inddragelse af fødevarer, madlavning og smagsdannelse som integrerede elementer i natur- og teknikundervisning skabe en fornyelse og inspiration i undervisningen, som sagtens kan kobles til andre af skolens fag”, skriver centret i en pressemeddelelse.

Læs mere: www.smagforlivet.dk

Øvrige partnere i centret er bl.a. University College Lillebælt, Aarhus Universitet, Københavns Universitet, University College Sjælland og Nordic Food Lab.

Fotos: SDU og Nordic Food Lab (nederst).

Redaktionen afsluttet: 13.05.2014