Hele verden vil programmere – også i Odense

Nu skal der bankes ekstra meget i computer-tastaturet over hele verden. Fra 5. - 11. december afvikles nemlig den internationale begivenhed ”Hour of Code”, hvor børn og unge i mere end 180 lande sætter en time af til at prøve at programmere en computer. SDU er også med.

Formålet med Hour of Code er at afmystificere programmering og vise, at det er for alle.

Programmering er en kompetence, som bliver nødvendig at have i fremtiden. Det mener flere forskere, politikere og erhvervsfolk. F. eks. udtalte direktør i Dansk Erhverv, Jens Klarskov, tidligere på året, at programmering bør blive en del af folkeskolens undervisning.

I bl.a. England og Estland satser man målrettet på at give børn skabende it-kundskaber for at imødekomme det fremtidige arbejdsmarkeds behov og skabe økonomisk vækst. I USA har præsident Obama iværksat det store initiativ ”Computer Science for All”.

Afgørende færdigheder for studerende

- På SDU har vi et ønske om, at så mange unge som muligt stifter bekendtskab med programmering. Uanset hvilket fag man kommer til at beskæftige sig med, vil kendskab til programmering være nyttigt – og for mange fags vedkommende vil programmeringsfærdigheder være afgørende i fremtiden, siger professor i datalogi og dekan på Det Naturvidenskabelige Fakultet, SDU.

Han uddyber: - Programmering er det 21. århundredes sprog. Computere kommer i fremtiden til at overtage mange opgaver og jobs, som mennesker har i dag. Den selvkørende bil er på vej, og den automatiske fabrikshal er heller ikke langt væk.

Martin Zachariasen er glad for, at universitetets Institut for Matematik og Datalogi inviterer til fire forskellige workshops i Hour of Code-dagene, hvor børn, unge og universitetsstuderende får mulighed for at prøve programmering.

Brug f.eks. programmering til at analysere Donald Trumps twitter-feed

De fire workshops henvender sig til hhv. grundskoleelever (9-14 år), gymnasieelever, humaniora-studerende og samfundsvidenskabs-studerende.

For alle fire workshops gælder, at der er tale om korte forløb på under to timer, der er tilpasset aldersgrupperne.

F. eks. skal skolebørnene bruge programmering til at blive bedre til spillet Minecraft, gymnasielevernes mål bliver at lave lektier med programmering, og de universitetsstuderende får bl.a. indblik i, hvordan programmering kan hjælpe dem med at analysere Donald Trumps Twitter-feed, downloade tekst fra websider og analysere aktiekurser.

Lad computeren overtage tankevirksomheden

Iflg. Martin Zachariasen handler programmering ikke kun om kommunikation, men også om at automatisere tankevirksomhed og om at lade computere overtage denne tankevirksomhed – noget, der vil give mennesker uanede muligheder i fremtiden, siger han.

Han peger også på, at computere vil overtage eller understøtte mange avancerede opgaver, som f.eks. undervisning, advokathjælp eller diagnosticering af sygdomme.

Mere information

Klik på linket for at få mere information om de fire workshops på Institut for Matematik og Datalogi. Du kan også kontakte projektleder Peter Bækgaard Madsen, tlf. 28836295 eller email pbm@imada.sdu.dk.

Info og tilmelding

Redaktionen afsluttet: