Januar 15

• 30.01.2015

SDU får stor gave af Danfoss

Kostbart anlæg kan bringe forskere stort skridt tættere på billigere og mere fleksible energivenlige solcelleanlæg og lyskilder

• 27.01.2015

Middelalderens mænd skulle passe på hovedet

Med et helet kraniebrud havde Middelalderens mænd en dødsrisiko der var næsten 100 gange højere end den er blandt nutidens mennesker med lignende skader

• 21.01.2015

Prævention med hormoner kan øge risiko for hjernesvulster

Hvert år rammes ca. 50 danske kvinder i den fødedygtige alder af hjernesvulster af typen gliom. Man kender ikke årsagerne til sygdommen, men ny stor dansk undersøgelse viser, at langvarig brug af hormoner i p-piller eller spiral kan øge risikoen. Forskerne fraråder dog ikke brug af hormonprævention.

• 15.01.2015

Forskningsprojekt bliver til udstilling på Mediemuseet

Musikgenren Heavy Metal skiller sig ud fra andre musikgenrer blandt andet ved at alle bands har et logo. Et forskningsprojekt om metalbandlogoer er nu blevet til en udstilling som åbner med et brag i dag

• 14.01.2015

Hvor langt skal man gå for at give alle en uddannelse?

Forskningsprojekt fra Center for Forskning i Skoleudvikling skal identificere de store udfordringer i at undervise kursister på folkeskole-niveau på VUC

• 13.01.2015

Stormskader i Danmark er mere omfattende

Småhuse i Danmark tager hårdere skade af storme set i forhold til huse i andre europæiske lande, der rammes af de samme storme. Det må og skal der laves om på, vurderer SDU-forsker.

• 13.01.2015

SDU: Vi bliver i Sønderborg

To projekter er målrettet mod at tiltrække flere studerende

• 12.01.2015

Bryggerier hjælper hinanden med at udvikle forretningen

Selvom virksomheder umiddelbart er konkurrenter, kan det godt betale sig at stå sammen som branche, som 16 fynske bryggerier har gjort. Det handler om at fremme sektoren for at konkurrere i et marked uden grænser, viser forskningsprojektet ’Den Glokale Virksomhed’.

• 08.01.2015

SDU skal nedlægge 515 pladser på bacheloruddannelser

Syddansk Universitet må lukke for optag på 19 uddannelser og reducere antallet af studerende på en række andre uddannelser for at leve op til regeringens krav.

• 05.01.2015

Nyt kursus skal hjælpe Danmark ind i drone-fremtiden

Alt tyder på, at fremtiden sværmer med droner. Det fjernstyrede, flyvende legetøj er i virkeligheden et værktøj, som vi skal lære at udnytte bedst muligt, mener forskere fra SDU. De starter nu som de første i Danmark et nyt, åbent kursus i droneteknologi.