SDU: Vi bliver i Sønderborg

To projekter er målrettet mod at tiltrække flere studerende

- På vej væk? Nej tværtimod. Sådan lyder rektor Henrik Dams reaktion på de seneste avis-skriverier om, hvorvidt regeringens dimensionering af universitetsuddannelser gør, at grundlaget for at opretholde Syddansk Universitet i Sønderborg forsvinder.

Helt konkret mister SDU’s campus i Sønderborg 79 bachelorpladser og 12 kandidatpladser.  Men selv om de 91 mistede uddannelsespladser i første omgang er et kraftigt tilbageslag, er der altså ingenlunde lagt op til retræte for SDU’s campus i Sønderborg, der huser cirka 1300 studerende.

- SDU har sammen med Danfoss fonden, det øvrige lokale erhvervsliv, kommunen og Region Syddanmark iværksat to projekter, der målrettet går efter at skabe et endnu bedre studiemiljø i Sønderborg og at tiltrække flere studerende til de uddannelser erhvervslivet går efter, siger rektor Henrik Dam. Han lægger ikke skjul på, at det gerne må ske efter devisen ”Hvad ud ad tabes, skal ind ad vindes:

- Vi ser meget gerne, at vi tiltrækker så mange studerende, at det mere end overstiger de kommende års beskæringer på de uddannelser, vi er blevet pålagt at dimensionere, siger han.

Erhvervsliv og studiemiljø

Det ene projekt er målrettet SDU’s godt 300 ingeniørstuderende i Sønderborg. I projektet samarbejder universitetet med cirka 30 lokale erhvervsvirksomheder om blandt andet studiejobs. Studiejobs er vigtige, fordi de kan hjælpe de studerende med at få en fod inden for på virksomhederne, og fordi det især er gennem studiejobs, at erhvervslivet kan være med til at forme uddannelserne, så de ny udklækkede ingeniører er klædt på til at løse de opgaver og udfordringer, som virksomhederne står over for.

Det andet projekt, der netop er sat i søen, handler om at gøre studiemiljøet i Sønderborg mere attraktivt. Projektet foregår i et samarbejde mellem SDU, Sønderborg Vækstråd, Sønderborg Kommune og Danfoss Fonden.

- Det er alle parter, som rigtig gerne tiltrække flere studerende, og derfor skal vi i gang med at lave en analyse, så vi ved, hvor vi skal sætte ind for at gøre det endnu mere attraktivt at være studerende i Sønderborg, siger Henrik Dam

I analysen bliver både gymnasieelever, nuværende universitetsstuderende og dimittender fra SDU’s campus i Sønderborg spurgt om deres forventninger til og oplevelser af Sønderborg som uddannelsesby og SDU som uddannelsessted.

I filmen herunder fortæller studerende om, hvordan det er at læse til ingeniør på SDU i Sønderborg.

Redaktionen afsluttet: 13.01.2015