Dato: | Fra 27. februar - 27. april 2023 (Se datoer i nedenstående program) |
Tid: | TBA |
Sted: | TBA- SDU, Campus Odense |
Pladser: | Max. 15 pladser. Pladser på kurset fordeles efter princippet om først til mølle, dog således at ph.d.-studerende, der er omfattet af aftalen om ved de danske universiteter, har fortrinsret. |
Pris: | Der opkræves et deltagergebyr på kr. 6.000,- for deltagere uden for universitetsaftalen for ph.d.-kurser. |
Tilmelding: | Tilmelding til sekretær, Jeanet Dal på mail: phdhum@sdu.dk Tilmelding senest: inden fredag den 17. februar 2023 Ved tilmelding oplys venligst: For- og efternavn - Mailadresse, Program, Universitet samt hvilket kursus, du tilmelder dig. |
Yderlig information: | Interesserede kan kontakte Ane Qvortrup: anq@sdu.dk |
Program: | Se nedenstående. Endeligt program og litteratur udsendes efter tilmelding og i god tid inden de fysiske kursusdage. |
ECTS: | 3 ECTS for deltagelse med paper og 2,5 for deltagelse uden paper |
Ph.d.-kursus: Statiske analyser i uddannelsesforskning
Kursusbeskrivelse
Kurset fokuserer på brugen af survey-data og statistiske analysemetoder i uddannelsesforskning. Kurset foregår i en vekslen mellem oplæg, diskussion og øvelser.
Det vil være muligt at melde sig som enten en udførende eller analyserende deltager. Alle deltagere hører de samme oplæg, men øvelserne vil være forskellige. For de udførende deltagere vil det være muligt at medbringe eget datasæt eller at arbejde på et datasæt, der stilles til rådighed af kursets undervisere.
Det vil være muligt at deltage med eller uden paper. For deltagere med paper indsendes et 3-siders-paper 14 dage inden en afsluttende onlinegang. Det kræver ingen statistiske forkundskaber at deltage på kurset, men nysgerrighed og interesse for bruge af survey-data og statistiske analysemetoder i uddannelsesforskning.
Program
Kurset er organiseret med en indledende online introduktion en måned før det egentlige kursusforløb, en uges kursus (fysisk fremmøde, Odense) og en afsluttende kursusgang (online) hvor der gives feedback på de Ph.d.-stipendiaternes indsendte papers.
Dato |
Fælles oplæg |
Øvelser (enten udøvende eller analyserende) |
Fælles opsamling |
27. februar |
Velkomst Spørgeskemakonstruktion (i SurveyXact): Spørgsmålsformulering og skalaer |
Udarbejd/analyser spørgeskema-elementer |
|
27. marts |
Statistiske analyser i uddannelsesforskning. |
Deskriptiv statistisk (univariate analyser): Særligt fokus på spredning |
|
28. marts |
Komparative studier i uddannelsesforskning, eksempelvis ”drenge/pige-pædagogik”. |
Krydstabeller og tests (bivariate analyser) |
|
29. marts |
Eksplorative og konfirmative analyser i uddannelsesforskning |
Faktoranalyser (multivariate analyser) |
|
30. marts |
”Elevtyper” fx udsatte grupper |
Klyngeanalyser (multivariate analyser) |
|
31. marts |
Teorier, modeller og hypoteser i uddannelsesforskning |
Regressionsanalyser (multivariate analyser) |
|
27. april |
Paper-præsentationer |
Feedback op præsentationer |
|