CfP - Ph.d.-kursus i Samtidshistorie

Dato: 6.-7. juni 2023
Time: Den 6. juni 2023: Workshop - kl. 10:00-17:00 med efterfølgende fælles middag
Den 7. juni 2023:   Faglig temadag - kl. 09:00-16:00
Place: Selskabet for Samtidshistorisk Forskning og Saxo Instituttet, Københavns Universitet
Tilmelding: Senest 1. april 2023 på mail til Nils Arne Sørensen - nils@sdu.dk
som også står til rådighed med henblik på yderligere oplysninger
Course fees: For Ph.d.-stipendiater tilmeldt de fagligt relevante forskeruddannelsesprogrammer på danske
universiteter er deltagelse i kurset (inkl. forplejning) gratis. Mens deltagerne selv skal finansiere
udgifter til rejse og overnatning.
Ph.d.-stipendiater tilmeldt forskerskoler ved nordisk universiteter er også velkomne til at ansøge
om deltagelse
Papers: Papers bør ikke overskride 8.000 ord.
Deadline for papers: 15. maj 2023
 ECTS: Deltagelse i kurset med paper udløser 3 ECTS, mens deltagelse uden paper honoreres med 1 ECTS.
 Arrangører: Forskeruddannelsesprogrammet i Områdestudier, Religion, Arkæologi og Historie, SDU
Selskabet for Samtidshistorisk Forskning

CfP til

Ph.D.-kursus i Samtidshistorie

København, 6.-7. juni 2023

I samarbejde med Selskabet for Samtidshistorisk Forskning arrangerer vi et kursus, der kombinerer en faglig dag med en dagworkshop for Ph.D.-stipendiater med samtidshistoriske emner. Initiativet har rod i et fælles ønske om at styrke det samtidshistoriske miljø og ikke mindst kontaktnettet mellem unge forskere og de mere etablerede. Det er nu 11. gang, vi kan tilbyde et sådant kursus.

Workshoppen foregår tirsdag den 6. juni (sted følger); vil vare fra ca. 10-17 og blive efterfulgt af fælles middag.
Tanken bag workshoppen er at give stipendiater med samtidshistoriske projekter mulighed for at fremlægge delresultater og diskutere disse grundigt med både seniorforskere og medstipendiater. ”Samtidshistorie” defineres her bredt som det 20. og 21. århundredes historie, og den tematiske ramme er helt åben: vi ser meget gerne papers fra historiefaget i hele dets bredde. Diskussionerne vil foregå med udgangspunkt i fremsendte papers. Arbejdssproget er dansk/skandinavisk, men vi modtager naturligvis gerne papers på engelsk. Der er i år afsat tid til diskussion af seks papers, men deltagere uden paper er også meget velkomne og er erfaringsvis også meget glade for at deltage. Papers bør ikke overskride 8.000 ord. Deadline for papers: 15. maj 2023.

Temaet for den faglige dag (der afholdes onsdag den 7. juni kl. 10-17 på Saxo Instituttet, Københavns Universitet) er Internationale organisationer og global (u)orden – historiske perspektiver.

Internationale organisationer har nu en ganske lang og vidtrækkende historie, men deres aktuelle virke er stadig underlagt grundlæggende spørgsmål om global orden og uorden. Der er ingen tvivl om, at fx FN er en organisation i krise, og politiske aktører og analytikere spørger i dag med øget hyppighed og bekymring om dens rolle, funktionsevne og relevans: er den reelt ”fit for purpose”? Det er skæbnespørgsmål – og også et spørgsmål, der kan og skal forstås historisk, som en problemstilling der har udfoldet sig på tværs af det 20. og 21. århundrede.

I det seneste årti er den historiske interesse i de internationale organisationer som politiske, kulturelle og sociale enheder vokset markant. Der er kommet langt mere kronologisk, tematisk og geografisk dybde i studiet af internationale organisationers historie, nye organisationer er blevet gjort til genstand for forskning, og der er kommet større bredde i tilgangen til at skrive denne form for historie.

Derfor er de internationale organisationer og deres forhold til global orden og uorden valgt som emne for kursets temadag, der samtidig er årsmøde for Selskabet for Samtidshistorisk Forskning. Du kan høre oplæg fra førende internationale forskere, fra flere af de danske samtidshistoriske fagmiljøer, der har leveret væsentlige bidrag til den internationale forskning på området og fra forskere og praktikere, der arbejder med Danmarks aktuelle rolle og positionering i det internationale samarbejde.

Arrangør:

Forskeruddannelsesprogrammet for Områdestudier, Religion, Arkæologi og Historie, SDU

Selskabet for Samtidshistorisk Forskning

Sidst opdateret: 25.08.2023