Skip to main content
DA / EN

Ph.d.-kursus om at undersøge kvalitet i uddannelse og undervisning

Dato: 23.-25. maj 2022
Tid: 23.05.2022 - kl. 10:00-17:00
24.05.2022 - kl. 09:00-17:00
25.05.2022 - kl. 09:00-16:00
Sted: 23.05.2022 i lokale O96
24.05.2022 i mødelokale Lysningen, stuen
25.05.2022 i lokale O96
 SDU, Campus Odense
 Deltagerantal:  Max. 15 
Tilmelding:  Tilmelding senest 16. maj 2022
Tilmelding pr. mail til sekretær, Jeanet Dal på mail: dal@sdu.dk 
Ved tilmelding oplys: Navn, mail, program, universitet, deltagelse med eller uden paper,
præferencer vedr. forplejning samt hvilket kursus du tilmelder dig. 
OBS: Tilmelding til kurset med paper vil blive priorieteret. 
 Oplæg: Charalambos Charalambous (University of Cyprus), Thomas Illum Hansen (University College Lillebælt, Trude Nielsen (University of Oslo)
Nikolaj Elf, Torben Spanget Christensen og Ane Qvortrup (alle Syddansk Universitet)
 Sprog:  Engelsk/nordiske sprog
 Information: For yderligere information om kurset, kontakt  Ane  Qvortrup på mail: anq@sdu.dk 
ECTS: Deltagelse med paper: 2,5 ECTS
Deltagelse uden paper: 1.5 

 

 

Ph.d.-kursus om at undersøge kvalitet i uddannelse og undervisning

 

Læs mere detaljeret program her

 

Uddannelsesforskningen har i årevis beskæftiget sig med at undersøge kvalitet i uddannelse og undervisning, og i både uddannelsespraksis og -politik er kvalitet også et genkommende tema. Alligevel er det til stadighed et omstridt spørgsmål, hvad vi skal forstå ved kvalitet i uddannelse og undervisning, og hvordan det kan undersøges.

I denne ph.d. masterclass vil vi beskæftige os med forskellige forståelser og definitioner af kvalitet i uddannelse og undervisning samt med forskellige måder at undersøge kvalitet. Masterclass’en forløber over tre dage og vil veksle mellem på den ene side oplæg fra og dialog med internationale og nationale uddannelsesforskere og på den anden side diskussion af og respons på indsendte papers fra deltagerne.

Udover at øge deltagernes viden om forskellige definitioner af og måder at undersøge kvalitet i uddannelse og undervisning, vil masterclass’en styrke deltagernes kritiske stillingtagen hertil og til forskellige kvalitetsfokuseringer i fx uddannelsespraksis og -politik. Samtidig vil masterclass’en bidrage til en generel bevidsthed om sammenhængen mellem begrebsdefinitioner og undersøgelsestilgange.

Internationale oplægsholdere:

  • Research Professor Trude Nilsen, Department of Teacher Education and School Research, University of Oslo

    https://www.uv.uio.no/ils/english/people/aca/trudenil/index.html

  • Assistant Professor Charalambos Charalambous, Department of Education, University of Cyprus)

    https://www.ucy.ac.cy/dir/en/component/comprofiler/userprofile/cycharal

  • Forskningschef, Thomas Illum Hansen UCL University College

    https://www.ucviden.dk/da/persons/thomas-illum-hansen

  • Professor Nikolaj Elf, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet

    https://portal.findresearcher.sdu.dk/da/persons/nikolaj-elf

  • Lektor Torben Spanget Christensen, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet

    https://portal.findresearcher.sdu.dk/da/persons/tosc

  • Professor Ane Qvortrup, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
    https://portal.findresearcher.sdu.dk/da/persons/anq

Program:

 

Mandag d. 23. maj 2022

 

Velkomst og introduktion til masterclass’en ved professor Ane Qvortrup

Oplæg ved Trude Nilsen: Research on conceptualizations and measurements of teaching quality

Teaching quality is a key to student learning and motivation. This lecture will provide a review of previous research on conceptualizations and measurements of teaching quality, as well as it’s relations to student learning outcomes and motivation. The focus will be on international large-scale assessment, but also other studies will be included (including video-studies of classrooms). Examples from own studies and other studies will be provided. Reflections on future research with regards to conceptualizations, design, measurement, and methods of analysis will be discussed.

Referencer:

  1. Senden, Bas; Nilsen, Trude & Blömeke, Sigrid (2021). Instructional Quality: A Review of Conceptualizations, Measurement Approaches, and Research Findings. In Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte & Tengberg, Michael (Eds.). Ways of Analyzing Teaching Quality. Potentials and Pitfalls (p. 140-172). Universitetsforlaget. doi: doi.org/10.18261/9788215045054-2021-05.
  2. Klieme, Eckhard & Nilsen Trude (in press). Teaching quality and student outcomes in TIMSS and PISA. In T. Nilsen, A. Stancel-Piątak, & J.E. Gustafsson. International Handbook of Comparative Large-Scale Studies in Education: Perspectives, Methods and Findings. Springer International Handbooks of Education. Will be available here: https://link.springer.com/referencework/10.1007/978-3-030-38298-8

Workshop ved Trude Nielsen: Issues and challenges of conceptualizing and measuring teaching quality

Teaching quality is a key to student learning and motivation. However, what is teaching quality, how is it measured, and how does one analyze data on teaching quality? This workshop will include an introductory short lecture, discussion groups, tasks, and plenary discussions. The focus will be on international large-scale assessment, but also other studies will be included (including video-studies of classrooms). The aim is that the students get an understanding of the issues and challenges of conceptualizing and measuring teaching quality through practical examples, and on methods of analyses.


Tirsdag. 24. maj 2022

Oplæg ved Charalambos Charalambous (online): Using Classroom Observations to Gauge Teaching Quality: Promise, Challenges, and Open

IssuesClassroom observations have for long been considered the golden standard for exploring teaching quality. But are they impeccable? In this presentation, I will discuss the promise and the challenges of using this approach for gauging teaching quality. I will particularly consider issues of conceptualization, operationalization, and measurement and identify problems that future scholarly work ought to address in order to study teaching quality more effectively. I will conclude by underlining the importance of scholarly collaboration in addressing such challenges and open issues.

Referencer:
  1. Charalambous, C. Y., Praetorius, A.K., Sammons, P., Walkowiak, T., Jentsch, A., & Kyriakides, L. (2021). Working more collaboratively to better understand teaching and its quality: Challenges faced and open issues. Studies in Educational Evaluation, 71(1)101092. Doi: 10.1016/j.stueduc.2021.101092

  2. Charalambous, C. Y., & Praetorius, A. K. (2020). Creating a forum for researching teaching and its quality more synergistically. Studies in Educational Evaluation, 67, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100894
  1. Charalambous, C. Y., & Praetorius A.K. (2018). Studying mathematics instruction through different lenses: Setting the ground for understanding instructional quality more comprehensively. ZDM Mathematics Education, 50(3), 355-366. DOI 10.1007/s11858-018-0914-8.
  1. Praetorius, A.K., & Charalambous, C. Y. (2018). Classroom observation frameworks for studying instructional quality: looking back and looking forward. ZDM Mathematics Education, 50(3), 535-553. DOI 10.1007/s11858-018-0946-0

 

Respons på indsendte papers del 1

 

Oplæg ved Thomas Illum Hansen: Et non-kriteriologisk fænomenologisk begreb om kvaliteters erfaringsmæssige grundlag

Hensigten med dette oplæg er at præsentere og eksemplificere en teoretisk rammesætning af kvalitet i undervisningen, der kombinerer flere perspektiver på kvalitet i en model med henblik på at udforske forskellige måder at opfatte kvalitet teoretisk og empirisk. Grundlaget er et skel mellem foreskrevet, erfaret og dokumenteret kvalitet, der bliver brugt til at præcisere, hvad kvalitet er, for hvem, hvordan og under hvilke omstændigheder. Med afsæt i teoriudvikling i regi af det landsdækkende lodtrækningsforsøg Kvalitet i dansk og matematik (2016-2020) argumenteres der for et non-kriteriologisk fænomenologisk begreb om kvaliteters erfaringsmæssige grundlag både som et korrektiv til et performativt og præstationsorienteret kvalitetsbegreb og som et grundlag for at udvikle kvalitet i fagene. 

Reference:
”Kvalitet i undervisningen i kritisk belysning: Mellem performativ præstation og fænomenologisk forankring” (in review). Vil blive delt med deltagerne forud for masterclassen


Oplæg ved Nikolaj Elf: Epistemological questions in research in teaching quality

Denne præsentation fokuserer på epistemologiske spørgsmål knyttet til forskning i undervisningskvalitet. Idet der tages afsæt i det netop udgivne QUINT-kapitel  The Surplus of Quality attached to this presentation, elaborerer jeg over hvordan en multidimensional tilgang til undervisningskvalitet kan forbindes med en praksisorienteret og kommunikativ tilgang til analyser af undervisningskvalitet i hverdagspraksisser. Den foreslåede tilgang medierer mellem angelsaksiske og Nordisk-tyske traditioner for hvordan man kan forske i undervisningskvalitet i fag og faglige samspil. Det diskuteres på hvilken måde en sådan tilgang kan give mening i forhold til at forstå den overordnede ambition med det nordiske Centre of Excellence Quality in Nordic Teaching (QUINT) og dets delprojekter.

Reference:
"The Surplus of Quality: How to Study Quality in Teaching in Three Quint Projects." Chap. 2 In
Ways of Analysing Teaching Quality: Potentials and Pitfalls, edited by Marte Blikstad-Balas, Kirsti Klette and Michael Tengberg, 53-88. Oslo: Scandinavian University Press, 2021.https://www.idunn.no/doi/10.18261/9788215045054-2021-02

Spørgsmål og dialog

 

Onsdag d. 25. maj 2022


Respons på indsendte papers del 2

Oplæg ved Torben Spanget Christensen: Observation og fortolkning af kvalitet i samfundsfagsundervisning

Dette oplæg bidrager til en diskussion om kvalitet i samfundsfagsundervisning og præsenterer et værktøj til klasserumsobservation af undervisning i samfundsfag, både direkte og videobaseret observation. Udgangspunktet er, at undervisning kommunikation. Derfor er det afgørende, at der i en analyse af kvaliteten af samfundsfagsundervisning er fokus på kommunikativ kvalitet. Det teoretiske grundlag for artiklen er tredelt. 1) En Bakhtin-inspireret kommunikativ tilgang, 2) sociokulturel etnografisk klasserumsforskning og 3) samfundsfagsdidaktik og samfundsfaglig diskurs. Diskurs forstås ikke kun som sprog, men som sprog i kontekst, hvilket betyder, at det ikke kun er det talte ord, ytringer, men også kommunikation som handlinger (handlinger), der tæller.

Det konkluderes, at kommunikativ kvalitet i samfundsfagsundervisning, og måske i undervisningen generelt, kan observeres som ytringer i undervisningen analyseret for deres sammenhæng mellem form, indhold og mål/tilsigtet funktion, som de grundlæggende elementer. Det udviklede observationsværktøj har derfor netop til formål at holde fokus på form, indhold og mål/tilsigtet funktion, som antages at udgøre en underliggende strukturering af kommunikationen i undervisningen. Det konkluderes også, at det normative grundlag for samfundsfagsundervisning kan operationaliseres og dermed tjene som vejledning for fortolkninger af observationer foretaget i klasseværelset af undervisningens form og indhold.

Reference:
"Observing and interpreting quality in social science teaching” (in review).
Vil blive delt med deltagerne forud for masterclassen

Oplæg ved Ane Qvortrup: Formbare faktorer i uddannelse og undervisning

Uddannelsesforskningen adskiller ofte årsager til læringsudbytte i "givne" eller "endogene" årsager eller faktorer på den ene side og formbare faktorer på den anden side. Formbare faktorer omfatter både det, vi kalder institutionelle faktorer, såsom klassestørrelse, elev-lærer-relationer, indemiljø, skoledagens længde og så videre, og pædagogiske faktorer, det vil sige alle typer af undervisningsindsatser og undervisningsstrategier eller aktiviteter. Selvom der er bred enighed om, at formbare faktorer er vigtige for elevernes læringsudbytte, har det været vanskeligt at identificere specifikke faktorer, der er pålideligt relateret til elevernes hertil. Mulige årsager til dette diskuteres, og der foreslås en ny tilgang til at undersøge formbare faktorer. Tilgangen er eksemplificeret gennem en række af egne undersøgelser af undervisningsmiljøet i forskellige kontekster.

Reference:
”Malleable Factors in Teaching: Why and How to Address Them from a Constructivist Perspective” (together with Eva Lykkegaard, in press)


Spørgsmål og dialog

Afslutning på masterclassen

 

The programme in English - press here

Sidst opdateret: 10.08.2023