Skip to main content

Ph.d. kursus: Få øje på noget du ikke troede var muligt i din empiri

Dato:

5. og 6. maj 2022

Tid:

10:00-16:00

Sted:

Karen Brahe Auditoriet, Odense Adelige Jomfrukloster, Albani Torv 6

Tilmelding:

Lukket - var inden den 13. april 2022
Max. 5 siders empirisk materiale sendes til PhD HUM Mailbox senest d. 22. april

På grund af kursets form kan der maks. være 10 deltagere

ECTS:

2

Litteratur:

Fremsendes efter 22. april

Undervisere:

Lars Frode Frederiksen og Dion Rüsselbæk Hansen, IKV, SDU

I mange ph.d.-projekter udgør kvalitativ empiri en vigtig del af projektet. Empirien konstrueres på forskellige måder, på forskellige tider og med forskelligt sigte. Ved at blive konfronteret med forskellige typer interdisciplinære teoretiske læsninger af ens medbragte empiri, kan man få sat nye tanker og ideer i gang. Dette kan skabe blik samt danne basis for nye, interessante og anderledes analyser og fortolkninger. 

Kurset er relevant for alle, der arbejder med kvalitativt materiale, fx interviews, observationer, eksempler, dokumenter og cases. Dernæst er det relevant for alle, der forholder sig til egen forskersubjektivitet i forhold til den empiri, der konstrueres. 

Alle deltagere fremsender max 4-5 siders empirisk materiale (fx et transskriberet interviewudpluk, en observationsbeskrivelse eller en casebeskrivelse).

Det empiriske materiale læses i fællesskab på kurset (alle ph.d.-studerende medbringer seks kopier af det empiriske materiale). 

Forberedelsen består i at læse udsendt litteratur.

Formen for kurset er, at man tillader sig selv i ca. en time at lytte til, hvordan ens kollegaer i grupper analyserer, forholder sig til samt diskuterer det empiriudpluk, man har medbragt. Dvs. hvad står der/siges der (ikke)? Hvordan er det skrevet/sagt og med hvilke konsekvenser mv.? Du vil blive overrasket over, hvilken merbetydning der også gør sig gældende eller ‘ligger gemt’ i selv korte og i de umiddelbart mest ‘indlysende’ tekstuddrag. Underviserne vil holde oplæg om, hvordan man kan læse, analysere og fortolke empirisk materiale på forskellige måder samt give eksempler herpå. 

Sidst opdateret: 15.08.2023