Sydjysk Universitetscenter (1973)

I begyndelsen af 1970'erne havde Århus, Odense og Aalborg fået universiteter, og nu var forventningen, at Danmarks femtestørste by nu stod for tur – men sådan gik det ikke. I stedet for staten måtte de lokale myndigheder tage initiativet til oprettelsen af Sydjysk Universitetscenter (SUC) i 1972, og gennem de første mange år tegnede amt og kommuner sig for næsten halvdelen af SUCs driftsudgifter. SUC var en ren forskningsinstitution, som ikke havde studerende, men et tæt samarbejde med byens andre uddannelsesinstitutioner og med det lokale erhvervsliv, ikke mindst søfarten og fiskeriet.

I 1992 flyttede SUC til nye bygninger i Esbjergs "uddannelsespark", hvor også Esbjerg Teknikum, Esbjerg Højskole, Maskinmesterskolen og Handelshøjskole Syd var placeret. Derfor blev det heller ikke nødvendigt at flytte, da SUC og HHS i 1998 gik med i SDU-fusionen. Begge institutioners bygninger, "den gule" (HHS) og "den røde" (SUC), er stadig i brug og kun adskilt af Niels Bohrs Vej. Siden fusionen har de fået selskab af "den sorte", som rummer Forskerparken.

Sidst opdateret: 17.01.2017