november

Rusbureauet i funktion 1967

Rektor Mogens Brøndsted kunne ved immatrikulationen i Odense Teknikums festsal fredag den 1. september 1967 byde velkommen til 219 nye studerende, som fordelte sig med 102 på humaniora, 78 på medicin og 39, som endnu ikke havde valgt studiefag.

Efter at rektor iført hvide handsker havde givet håndtryk til hver enkelt studerende, var der mulighed for, at de kunne få vejledning om universitetet og studierne hos Studenterrådets rusbureau.

Fotograf Arne Blochs billede fra rusbureauet blev bragt i ”Nyt fra Odense Universitet” den 13. september 1967 med følgende tekst: ”Efter immatrikulationen søgte de nye studerende i stort tal op til Studenterrådets rusbureau. Her vejledede gamle studerende over en øl de nye studerende og fortalte dem blandt andet, hvilke bøger de roligt kunne købe med det samme. Af hensyn til den forventede store tilstrømning havde humanisterne og medicinerne hver deres lokale. Her er en situation fra humanisternes vejledning.”

Studenterrådet ved Odense Universitet blev oprettet i 1966, hvor de studerende den 19. september 1966 valgte det første studenterråd på 15 medlemmer. Stud.med. Niels Ole Jensen blev senere valgt til rådets første formand. Ved arrangementet i forbindelse med immatrikulationen den 1. september 1967 fik Niels Ole Jensen overrakt Det Fynske Rundskues legat på 1000 kr. som en påskønnelse af hans store arbejde. Stud.mag. Jørgen Bang blev den 9. oktober 1967 valgt til ny formand for Studenterrådet.
Redaktionen afsluttet: 27.11.2008