Æ Havbogasse 1962

Med Teknikumloven af 25. april 1962 blev det besluttet at oprette tre nye teknika i Esbjerg, Haslev og Sønderborg. Mindre end et år senere kunne Sønderborg Teknikum slå dørene op for de første studerende. Når det kunne ske så hurtigt, skyldtes det – udover den stærke lokale opbakning – at man fik mulighed for at overtage en ledig trikotagefabrik, Møller & Co. i Voldgade.

Tegneren i det satiriske blad ”Æ Havbogasse” – formentlig redaktøren selv, Fritz Carstensen – forestillede sig i 1962 de forviklinger, der kunne opstå, når syerskerne med kort varsel skulle give plads for ingeniørerne.

Sønderborg Teknikum fik næsten 34 år i den gamle tekstilfabrik, men den 1. januar 1997 blev Ingeniørhøjskolen Sønderborg Teknikum, som det nu hed, fusioneret med Handelshøjskole Syd og flyttede til HHS’ bygninger på Kløvermarken. Senere samme år begyndte forhandlingerne om en fusion mellem HHS-IHS, Odense Universitet og Sydjysk Universitetscenter til Syddansk Universitet. I dag har ingeniøruddannelserne i Sønderborg til huse i Alsion.
Redaktionen afsluttet: 04.06.2008