juli

Fra sygehus til universitet

I 1880 fik Kolding et nyt sygehus opført efter datidens nyeste principper med lys, luft og brede gange. Bygningen gjorde god fyldest og blev udvidet flere gange i løbet af de næste hundrede år, men i 1950’erne stod det klart, at den ikke kunne opfylde fremtidens krav, og et nyt sygehus blev bygget nord for centrum. De enkelte afdelinger blev udflyttet, efterhånden som der var plads på det nye sygehus, og de sidste patienter forlod bygningen i 1986. Fire år senere rykkede Kolding-afdelingen af Handelshøjskole Syd ind i huset, som ved fusionen i 1999 blev en campus under SDU.

Inden Handelshøjskolen overtog bygningen, havde den gennemgået en omfattende renovering og ombygning for at tilpasse den til studenters og læreres behov. Alligevel har huset bevaret et vist hospitalspræg med højloftede lyse rum, mange vinduer og brede gange, hvor to hospitalssenge kan passere forbi hverandre. På en sydvendt altan, hvor sygehusets patienter tidligere nød solen og den friske lyst, kan man stadig se, hvordan enkelte har skrevet deres navne på murstenene.
Ifølge planerne skal SDUs aktiviteter i Kolding flytte til en ny campus nærmere centrum i 2012. Dermed kommer universitetet væk fra sygehuset, men nærmere på Sygeplejehistorisk museum, som fra januar 2008 indgår i SDUs faglige miljø i Kolding.

Læs mere om Koldings sygehuse.
Redaktionen afsluttet: 18.07.2008