Skip to main content
DA / EN

Værktøjet: Forretningsmodellen

Forretningsmodel - klik for at læse mere
Inspirationskort 1: Hvem er kunderne, og hvor findes de?

Hvem er det, der skabes værdi for med produktet? Kunden!

Når I fokuserer på kunden, skal I være opmærksom på, at køberen og slutbrugeren ikke nødvendigvis er den samme. Vær derfor opmærksom på:

  • Hvem er brugerne af løsningen? Det kan både være slutbrugeren (ex. patienten), men også brugeren af løsningen (ex. sygeplejersken eller lægen).
  • Hvem er beslutningstagerne, og hvem køber produktet?
  • Hvem kan påvirke (både negativt og positivt) om produktet købes?

Når I har identificeret de relevante kunder, arbejdes der videre med de tre vigtigste. (Brug forskellige farver til hver af de tre kundegrupper).

Eksempler på niveauer, hvor kunderne findes:

  • Kommuner - Patienter, brugere, ildsjæle/meningsdannere, fagpersonale, indkøbere, ledelse, politiske aktører
  • Praktiserende læger
  • Sygehuse - Patienter, brugere, ildsjæle/meningsdannere, fagpersonale, indkøbere, ledelse
  • Regioner - Indkøbere, ledelse, ildsjæle/ meningsdannere, embedsfolk politiske aktører, konsulenter
  • Stat - Sundhedsstyrelsen, politiske aktører
  • Samfund - Borgere, pårørende, interesseorganisationer, foreninger

Sidst opdateret: 29.11.2016