Fyens Stiftstidendes Forskerpris

Tre SDU-forskere modtager Fyens Stiftstidendes forskerpris

De tre SDU-professorer Kurt Klaudi Klausen, Anna Paldam Folker og N. Asger Mortensen modtog torsdag den 16. november den årlige forskerpris fra Fyens Stiftstidende. Med hæderen følger 25.000 kroner til hver.

Torsdag den 16. november dannede Fyens Stiftstidendes lokaler i Odense rammen om den årlige uddeling af avisens forskerpris. I år blev prisen givet til tre SDU-forskere fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Det Tekniske Fakultet og det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.
Mere præcist er der tale om Kurt Klaudi Klausen, Anna Paldam Folker og N. Asger Mortensen, der kunne tage fra derfra med hæderen og en bevilling på 25.000 kroner til hver.

Tre unikke forskerprofiler

N. Asger fremhæves i indstillingen til prisen som en topforsker, der i mere end 20 år har bidraget med banebrydende forskning inden for kvantefysik, faststoffysik, optik og nanoteknologi, ligesom han som forskningsleder opmuntrer og inspirerer sine kolleger til at præstere på højeste internationale niveau.

I Anna Paldam Folkers indstilling fremhæves professorens unikke evne til at forene forskning af højeste karat med en forståelse for det levede liv og den praktiske hverdag på fx hospitaler og i kommunerne. Det udmøntes i hendes helt unikke perspektiv på folkesundhedsarbejdet i Danmark, der bl.a. handler om at forstå komplicerede fænomener som stigmatisering, social ulighed i sundhed og mental sundhed.

Kurt Klaudi Klausen er særligt kendt for forskning inden for strategisk ledelse i offentlige organisationer. Han modtager Fyens Stiftstidendes forskerpris som følger af hans indsats med at udvikle og lede særdeles succesfulde og efterspurgte masteruddannelser til offentlige ledere kombineret med hans evne og lyst til at formidle hans forskning til praktikere og til de studerende på Syddansk Universitet.

Den fynske nobelpris

Den Fynske Bladfond, som ejer Fyens Stiftstidende, har siden 1972 uddelt Fyens Stiftstidende Forskerpris, der også i muntre og kærlige vendinger omtales som den fynske Nobelpris.

Læs Fyens Stiftstidendes reportage fra prisuddelingen her

Redaktionen afsluttet: 17.11.2023