Mystisk substans over Lyksborg fjord

Stjernerne strålede klart over Lyksborg Fjord og det lokale planetarie, hvor 30 interesserede fra begge sider af den dansk-tyske grænse var mødt op for at høre om den mest mystiske substans i universet, nemlig mørkt stof.

Af Sune Holst, , 04-11-2021

Det antages, at mørkt stof er det mest udbredte stof i universet og at det faktisk holder hele universet sammen, men endnu kender man ikke meget til stoffets specifikke konsistens. Foredraget, som blev holdt af Mads Toudal Frandsen, lektor og viceinstitutleder ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci ved Det Naturvidenskabelige Fakultet, gav anledning til en livlig og intens diskussion blandt de besøgende, understøttet af en ESO fulldome-præsentation.

Foredraget var det første i en ny foredragsrække kaldt Planetarium talks, som vil have fokus på håndgribelige resultater fra forskere i den dansk-tyske grænseregion. Foredragsrækken er arrangeret af MCI, University of Applied Sciences Flensburg og Science Center Phänomenta i Flensborg.

Program for Planetarium talks serien

Download programmet som PDF (på tysk)

Redaktionen afsluttet: 04.11.2021