Navne

OUH og SDU tilknytter førende forsker på området for transpersoner

Guy T’Sjoen, professor (MD, PhD) er udnævnt til adjungeret professor ved Endokrinologisk Afdeling på Odense Universitetshospital samt Klinisk Institut

Guy T’Sjoen er endokrinolog ved Gent Universitetshospital og har gennem en årrække beskæftiget sig indgående, såvel klinisk som videnskabeligt, med behandling af transpersoner. Således har Professor T’Sjoen startet European Professional Association for Transgender Health, EPATH, som han er præsident for. T’Sjoen leder desuden et prospektivt multicenter-studium, European Network for the Investigation of Gender Incongruence.

- Vi er ikke i tvivl om, at et formelt samarbejde med Professor T’Sjoen vil være af afgørende betydning for successen for både det kliniske behandlingscenter CKIO og vores forskningscenter BIC, udtaler professor og ledende overlæge Jan Frystyk, der leder forskningsklinikken ved Endokrinologisk Afdeling M.

- T’Sjoen har fantastiske samarbejdsevner og er den forskningsmæssige leder på området inden for behandling af transpersoner i Europa og resten af verden. Han har publiceret i flere internationale toptidsskrifter, og i 2019 blev hans forskning omtalt i en større artikel i det velestimerede tidsskrift Nature. Vi kan bruge T’Sjoens erfaring til at fremme vores muligheder for at blive en aktiv spiller i dette netværk. Endelig kan T’Sjoen bibringe os viden og vejledning samt supervision af studerende inden for forskningsfeltet omfattende behandling af transpersoner, slutter Jan Frystyk.

OUH og SDU kan tilbyde den bedste og nyeste behandling

Odense Universitetshospital (OUH) har netop etableret Center for Kønsidentitet Odense (CKIO), som skal varetage den medicinske behandling af transpersoner. CKIO er fysisk placeret i Endokrinologisk Afdeling M, men centret involverer også en række af OUH’s øvrige afdelinger.

I 2019 åbnede OUH det nye frontlinjecenter BIC (Body Identity Clinic). BIC forsker i konsekvenserne af at indtage mandligt kønshormon (testosteron og testosteron-lignende stoffer). Testosteron lægeordineres bl.a. til transkønnede mænd.

CKIO vil sammen med frontlinjecentret BIC give optimale muligheder for, at OUH kan tilbyde den nyeste evidensbaserede behandling til transpersoner. I forlængelse heraf er den belgiske professor Guy T’Sjoen blevet tilknyttet OUH og SDU som adjungeret professor.

Mød forskeren
Guy T'Sjoen