Ph.d.-forsvar om aldersdiskrimination

Den 8. december kl. 13:00 forsvarer Christian Højer Schjøler offentligt sit ph.d.-afhandling i lokale O 100 med titlen: Aldersdiskriminationsforbuddets indtog i arbejds- og ansættelsesretten

Resume af afhandlingen

Christian Højer Schjøler har undersøgt tilblivelseshistorien bag aldersdiskriminationsforbuddet, de særegne aspekter ved alderskriteriet, hvordan forbuddet blev implementeret i dansk ret, medlemsstaternes og overenskomstparternes skønsmargin under forbuddet og EU-Domstolens fortolkning af forbuddet.

Hvordan har aldersdiskriminationsforbuddet indtaget arbejds- og ansættelsesretten?
Afhandlingen handler om aldersdiskriminationsforbuddet, som er blandt de nyeste skud på stammen i rækken af suspekte kriterier inden for anti-diskriminationsretten. Aldersdiskriminationsforbuddet er i europæisk henseende en ny diskriminationsretlig figur, som blev implementeret i dansk ret ved en ændring af forskelsbehandlingsloven i 2004. Alderskriteriet er unikt i flere henseender. Bl.a. indrømmer direktivet en særlig bredere adgang til direkte forskelsbehandling pga. alder end ved de øvrige kriterier i direktivet og anti-diskriminationsretten i øvrigt. Det skyldes alderskriteriets hidtidige udbredte anvendelse, bl.a. som instrument til at diktere lønmodtageres adgang til og afgang fra arbejdsmarkedet.

Med dette afsæt undersøger og analyserer afhandlingen forbuddets indtog i arbejds- og ansættelsesretten med udgangspunkt i EU-Domstolens fortolkning af forbuddet. Som led i analysen inddrages en række centrale elementer i EU-arbejdsretten, herunder lønmodtagerbegrebet og overenskomstparternes forhandlingsfrihed. Endvidere diskuteres den retskildemæssige værdi af direktivets præambel.

Ifølge bedømmelsesudvalget kan afhandlingen også med udbytte læses af jurister, der beskæftiger sig med andre dele af EU-retten.

Bedømmelsesudvalg:

• Lektor Lars Kjærgård Terkilsen, Syddansk Universitet (formand)
  • Docent og Universitetslektor Petra Herzfeld Olsson, Uppsala Universitet
  • Professor Ole Hasselbalch, Århus Universitet

Reception:
Efter forsvaret vil Juridisk Institut være vært for en reception i instituttets håndbibliotek.

Alle er velkomne.

Redaktionen afsluttet: 30.11.2016