Lundbeckfonden giver fire millioner kroner til forskningsprojekt om de juridiske rammer for forskeres anvendelse af sundhedsdata

Betingelserne for forskeres adgang til sundhedsregistre og brug af sundhedsdata ændrer sig, når Danmark i maj 2018 skal leve op til EU's databeskyttelsesordning. Derfor støtter Lundbeckfonden et nyt forskningspropjekt, som skal skabe klarhed over de fremtidige regler.

Projekt "JURFAST - Juridiske rammer for forskeres anvendelse af sundhedsdata" er støttet med 4 millioner kroner fra Lundbeckfonden. Det løber fra september 2017 og tre år frem og gennemføres i samarbejde mellem juridiske og sundhedsvidenskabelige forskere fra Aarhus Universitet, Københavns Universitet og Syddansk Universitet.

Forskningsprojektet har udover et juridisk sigte et formidlingsmæssigt sigte rettet mod både de lægevidenskabelige forskningsmiljøer, juridiske medarbejdere samt en langt bredere mere generel målgruppe, blandt andet patientforeninger, ministerier og lægevidenskabelige selskaber.

Projektets problemstillinger, en praksis og regelsamling samt events vil blive kommunikeret via en projekthjemmeside, der oprettes primo 2018, samt via nyhedsbreve.

Læs mere om projekt JURFAST her.

For yderligere oplysninger:

Kent Kristensen, principal investigator og lektor i sundhedsret på Juridisk Institut, Syddansk Universitet, på kkr@sam.sdu.dk eller 5071 4850

Anne-Marie Engel, forskningschef i Lundbeckfonden, på ame@lundbeckfonden.com eller 3912 8000

Redaktionen afsluttet: 27.09.2017