Jurastuderende vinder pris

Jurastuderende fra SDU vinder Justitsministeriets pris for bedste studenterafhandling

Justitsminister Søren Pape Poulsen overrakte torsdag den 30. november Justitsministeriets pris for bedste studenterafhandling til den tidligere jurastuderende Fawad Aslam fra Syddansk Universitet ved en ceremoni i Justitsministeriet.

Prisen skal styrke jurastuderendes interesse for forskning på det juridiske område, og blev første gang uddelt i 1998. Justitsministeriets forskningspolitiske udvalg vælger hvert år et tema for årets prisopgave. I 2017 var temaet radikalisering. Fawad Aslam undersøgte den retlige regulering af radikalisering, nærmere bestemt om to love, som skal bekæmpe terrorisme - kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring og muligheden for at udstede indrejseforbud til hadprædikanter – kunne gennemføres, når vi har religionsfrihed og ytringsfrihed.

Justitsminister Søren Pape Poulsen roste Fawad Aslams grundige undersøgelse, og fremhævede især at Fawad Aslam modtog prisen fordi han ikke blot havde undersøgt hvordan gældende ret skal forstås, men også hvordan gældende bør indrettes i fremtiden.

”Vi er selvfølgelig vanvittigt stolte over, at en af ’vores’ studerende nu for første gang har opnået at vinde denne helt særlige og meget prestigefyldte pris. Det er altafgørende, at vores færdiguddannede kandidater har det højeste faglige niveau, og dagens prisoverrækkelse understreger at vi faktisk udklækker nogle af Danmarks bedste jurister i Odense”, fortæller lektor Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen, som var vejleder for Fawad Aslam imens han skrev sit speciale.

Efter justitsministeren havde overrakt prisen til Fawad Aslam, redegjorde Fawad Aslam for sine væsentligste resultater for både ministeren og justitsministeriets forskningspolitiske udvalg.

Temaet radikalisering havde tilsyneladende ramt et område, som mange studerende interesserer sig for. Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen fortsætter: ”I år modtog ministeriet usædvanligt mange afhandlinger, der ligesom Fawads afhandling var på det allerhøjeste niveau. Det er derfor virkelig flot, at Fawad formåede at vinde prisen i et meget stærkt felt. Det er faktisk sket to gange, at prisen slet ikke kunne uddeles fordi der ikke var kandidater med tilstrækkeligt højt niveau. Der er ingen tvivl om, at kun de allerbedste studerende kan komme i betragtning til denne pris.”

Fawad Aslams speciale kan nu læses på Justitsministeriets hjemmeside. Med prisen følger samtidig en kontant anerkendelse på 25.000 kr.

Kontakt: lektor Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen, mobil 30985263.

Redaktionen afsluttet: 04.12.2017