Fransk ambassadør holder oplæg for studerende på Juridisk Institut

Den franske ambassadør til Danmark holdt i går et oplæg om menneskerettigheder og Frankrigs rolle i FNs Sikkerhedsråd for over 80 studerende på kandidatuddannelsen om international sikkerhed og folkeretten.

Ambassdør Francois Zimeray har blandt andet også været Frankrigs ambassadør for menneskerettigheder og fortalte på levende vis om, hvilken betydning menneskerettigheder har for ham idag og hvilke udfordringer, der eksisterer. Han brugte eksempler fra sine rejser til over 100 lande som fransk menneskerettigsambassadør for at illustrere, at menneskerettigheder beskytter universelle værdier og grundlæggende handler om menneskets værdighed. Oplægget og den efterfølgende diskussion handlede desuden om Frankrigs initiativ i Sikkerhedsrådet og om at begrænse brugen af vetoretten i situationer, hvor der begås grove menneskeretskrænkelser. Seminaret blev arrangeret af professor Søren Askegaard fra Institut for Marketing og Management og lektor Martin Mennecke fra Juridisk Institut.
Redaktionen afsluttet: 08.10.2015